Απέναντι στο χιούμορ, ο ολοκληρωτισμός γυμνός

Λίγες μόλις μέρες μετά τη σύλληψη του εικοσιεπτάχρονου από την Εύβοια για τη σελίδα «Γέρων Παστίτσιος» στο facebook, στην οποία σατίριζε την παραφιλολογία που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια γύρω από τον αγιορείτη Γέροντα Παΐσιο (1924-1994), οι αντιδράσεις συνεχίζονται: κόμματα και πολιτικοί τοποθετούνται, blogs και ΜΜΕ του εξωτερικού αναμεταδίδουν την απίστευτη είδηση και τα social media έχουν πάρει φωτιά διεθνώς.

Η ανακοίνωση (24/9) του Τομέα Πολιτισμού της Δημοκρατικής Αριστεράς έχει ως εξής:

Μία ημέρα μετά την επερώτηση της φασιστικής οργάνωσης «Χρυσή Αυγή» προς τους Υπουργούς Παιδείας και Δημόσιας Τάξης, με θέμα την προσβολή της μνήμης του γέροντα Παΐσιου από χρήστη του Facebook, η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος —όπως αναφέρει στο Δελτίο Τύπου που απέστειλε και στο οποίο αναφέρεται ότι «συνέλαβε 27χρονο ημεδαπό για κακόβουλη βλασφημία και καθύβριση θρησκευμάτων», διότι «διαχειριζόταν σελίδα στο Facebook με βλάσφημο και υβριστικό περιεχόμενο για το Γέροντα Παΐσιο και τον Ορθόδοξο Χριστιανισμό»— σχημάτισε δικογραφία εναντίον του και τον οδήγησε στην Εισαγγελία Αθηνών. Έχουμε έτσι άλλο ένα κρούσμα δίωξης βάσει των νόμων περί βλασφημίας (υπενθυμίζουμε ότι στις 9 Ιουλίου 2012, βάσει των ίδιων νόμων συνελήφθησαν τρεις ηθοποιοί της θεατρικής παράστασης «Corpus Christi» και οδηγήθηκαν στο Α.Τ. Ομονοίας — ζήτημα, για το οποίο η βουλευτής της Δημοκρατικής Αριστεράς Μαρία Γιαννακάκη κατέθεσε στις 6/9 ερώτηση στη Βουλή, προς τον υπουργό Δικαιοσύνης).

Πρόκειται για μια σύλληψη η οποία αφενός, στο συμβολικό επίπεδο, δείχνει ένα κράτος πρόθυμο να ανταποκριθεί τάχιστα στις επιταγές της Χρυσής Αυγής, αφετέρου αντίκειται στην ελευθερία του λόγου, όπως το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου την έχει ορίσει: η ελευθερία του λόγου δεν πρέπει να περιορίζεται σε ιδέες και πληροφορίες ευρείας αποδοχής, αλλά να περιλαμβάνει και αυτές που αντιβαίνουν στις κυρίαρχες αντιλήψεις.

Συλλήψεις τέτοιου φονταμενταλιστικού χαρακτήρα —οι οποίες δεν προσιδιάζουν σε ευρωπαϊκό δημοκρατικό κράτος, αλλά σε θεοκρατικά καθεστώτα— προσβάλλουν όχι μόνο την ελευθερία του λόγου, αλλά και όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες, καθώς πρόκειται για μισαλλόδοξες, μεσαιωνικές πρακτικές οι οποίες εφαρμόζονται επ’ ονόματί τους. Αμαυρώνουν δε την εικόνα της χώρας μας διεθνώς.

Η Δημοκρατική Αριστερά θεωρεί ότι πρέπει να ανοίξει άμεσα η συζήτηση για την κατάργηση των αναχρονιστικών νόμων περί βλασφημίας και τον τυπικό και ουσιαστικό εναρμονισμό των κανόνων που ρυθμίζουν την ελευθερία του λόγου με τα ισχύοντα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τα φαινόμενα σκοταδισμού, θρησκευτικού φανατισμού και μισαλλοδοξίας, που πληθαίνουν στις μέρες μας, και υπενθυμίζει πως η σάτιρα γεννήθηκε στην αρχαία Αθήνα.

Μόλις προ ολίγου έγινε γνωστό ότι ο εισαγγελέας άσκησε σε βάρος του εικοσιεπτάχρονου ποινική δίωξη, όρισε τακτική δικάσιμο και τον άφησε ελεύθερο.

Τα ερωτηματικά είναι πολλά: πώς έγινε άρση απορρήτου για μη κακουργηματική πράξη; Αυτό καλό είναι να το απαντήσουν νομικοί, καθώς και η διοίκηση της ΕΛ.ΑΣ. Επίσης: έπαιξε ρόλο στο κλείσιμο της σελίδας και στη σύλληψη του διαχειριστή της το γεγονός ότι πρόσφατα ο εικοσιεπτάχρονος επινόησε ένα θαύμα-μούφα του Παΐσιου, το πέρασε σε bolgs και, τελικά σε ΜΜΕ που το αναδημοσίευσαν χωρίς τον παραμικρό έλεγχο για την ακρίβεια της «είδησης;» Και το σημαντικότερο ερώτημα: γιατί, ενώ η σελίδα υπήρχε στο facebook εδώ και μήνες, η σύλληψη έγινε μια-δυο ημέρες μετά τη σχετική επερώτηση της Χρυσής Αυγής;

Η υπόθεση προκαλεί θλίψη, οργή και γέλιο ταυτόχρονα, με τρόπο σχεδόν μανιοκαταθλιπτικό. Μάλλον επειδή είναι αδιανόητη η σύλληψη του νεαρού εν έτει 2012 σε χώρα-μέλος της Ε.Ε., ανεξαρτήτως του αν το χιούμορ του αρέσει ή δεν αρέσει. Όχι μόνο γι’ αυτό, όμως. Αδιανόητος είναι και ο ταλιμπανικού τύπου φανατισμός των «πιστών» και η χοντρή μπίζνα που έχει στηθεί τα τελευταία χρόνια γύρω από όλο αυτό το θέμα. Αδιανόητο είναι ότι ευρύτατης κυκλοφορίας ΜΜΕ σπεκουλάρουν ασύδοτα στον μεσαίωνα και τελικά πέφτουν θύματα της πλέον χοντροκομμένης φάρσας, αναμεταδίδοντας δήθεν «θαύματα», επινοημένα από έναν εικοσιεπτάχρονο (φροντίζοντας στη συνέχεια να εξαφανίσουν τα πειστήρια της γκάφας τους). Αδιανόητη είναι η επίκληση από την Ελληνική Αστυνομία «χιλιάδων ηλεκτρονικών καταγγελιών, που προέρχονταν από κατοίκους διάφορων χωρών σε όλο τον κόσμο». Αδιανόητη είναι η φίμωση της σάτιρας, την ώρα μάλιστα που παραμένουν ανοιχτές πάμπολλες σελίδες στα social media οι οποίες κηρύσσουν ανοιχτά το μίσος και προτρέπουν σε εγκλήματα. Αδιανόητοι είναι οι «νόμοι περί βλασφημίας». Αδιανόητο είναι ότι οι πλέον λούμπεν τύποι δίνουν τον τόνο στον δημόσιο λόγο. Αδιανόητο είναι ότι η Χρυσή Αυγή επιβάλλει την ατζέντα της.

Από την άλλη — ναι, η ιστορία προκαλεί και γέλιο. Πώς μπορεί κανείς να μη γελάσει με την εικόνα αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. να ψάχνουν σε μια κωμόπολη της Εύβοιας για τον Γέροντα Παστίτσιο; Ευτυχώς υπάρχουν και κάποια κοινωνικά αντανακλαστικά: νέοι bloggers και χρήστες των social media αντιμετωπίζουν το θέμα με οργή αλλά και με χιούμορ. Και αυτό είναι καλό: διότι το χιούμορ είναι πάντοτε ο πρώτος στόχος του ολοκληρωτισμού, ταυτόχρονα όμως είναι ο μόνος αντίπαλος απέναντι στον οποίο ο ολοκληρωτισμός μένει εν τέλει γυμνός. Και θλιβερά γελοίος.

Υ.Γ. Πάντως, ο Γέρων +ΠΑCTITCIOC+ υπόσχεται πως θα επιστρέψει:

One comment

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.