Στάνλεϊ Κιούμπρικ: με τα λόγια των άλλων

«Αυτό που μένει από μία ταινία, και εντέλει, το μόνο που έχει σημασία, δεν είναι οι κριτικές, αλλά αυτό που λέει γι’ αυτήν ο κόσμος καθώς περνάνε τα χρόνια – αν λέει τίποτα. Και, κυρίως, πόσο την έχουν αγαπήσει».                       

S. K.

Stanley Kubrick (26.7.1928 - 7.3.1999)
Stanley Kubrick (26.7.1928 – 7.3.1999)

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ, στις 26 Ιουλίου 1928, γεννήθηκε ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ — πέθανε στις 7 Μαρτίου 1999 στα 71 του χρόνια, έχοντας πίσω του μισό αιώνα καριέρα στον κινηματογράφο και, μόλις, 13 ταινίες μεγάλου μήκους, οι οποίες είναι πλέον μέρος της ιστορίας του σινεμά. Δεκατρείς ταινίες, περίπου ισάριθμα κινηματογραφικά είδη, από την αντιπολεμική σάτιρα στο δράμα εποχής· από το φουτουριστικό έπος στο ψυχολογικό θρίλερ. Διαφορετικές μεταξύ τους αλλά ενωμένες με ένα αόρατο νήμα. Με την ίδια σκοτεινή, εστέτ ματιά του ανθρώπου που ξεκίνησε την καριέρα του ως φωτογράφος και με το ίδιο αιφνιδιαστικό μπλακ χιούμορ να καραδοκεί στις σκιές των πλάνων του.

Καταξιωμένοι σκηνοθέτες και ηθοποιοί μιλάνε για τον ίδιο, και κυρίως, για τις ταινίες του.

* * *

scorsese«Όταν πρωτοβγήκε το Μάτια Ερμητικά Κλειστά, λίγους μήνες μετά το θάνατο του Kubrick, το 1999, νομίζω το παρεξήγησαν, όπως ήταν αναμενόμενο. Αν γυρίσεις πίσω στο χρόνο και κοιτάξεις την υποδοχή της οποίας έτυχαν οι ταινίες του όταν πρωτοβγήκαν (εκτός από τις πρώτες-πρώτες), θα δεις ότι όλες στην αρχή τις είχαν παρεξηγήσει. Μετά, πέντε ή δέκα χρόνια αργότερα, ήρθε η αναγνώριση ότι το 2001 ή το Μπάρι Λίντον ή η Λάμψη ήταν ανεπανάληπτες ταινίες. Αν ζούσε όταν έκαναν πρεμιέρα Τα Μάτια θα απογοητεύονταν. Αλλά είμαι βέβαιος πως στο τέλος, απλά, θα το χώνευε και θα προχωρούσε. Καλλιτέχνες όπως ο Kubrick έχουν μυαλά τόσο ανοιχτά και δυναμικά ώστε να αντιλαμβάνονται τον κόσμο ως κάτι το οποίο βρίσκεται σε διαρκή κίνηση και να κατανοούν πλήρως, όχι μόνο το πού ήταν πριν, αλλά και το προς τα πού κατευθύνεται». Martin Scorsese

* * *

stone«Το πιο ενδιαφέρον πράγμα σε μία σκηνή είναι αυτό που θα αποκαλούσα «ελεγχόμενη ρευστότητα». Αυτό είναι που έχει ο Kubrick. Όλοι οι άλλοι γύριζαν σκηνές λίγο ως πολύ συμβατικές, όταν όμως είδα τον Godard ή τον Kubrick, τότε που ήδη είχα αρχίσει  να σπουδάζω κινηματογράφο εντατικά, στις σκηνές του Kubrick υπήρχε το στοιχείο του απρόβλεπτου. Από τότε ακόμα, δεν ήξερα πού θα το πάει, τι θα γίνει μετά. Αυτός είναι ο τρόπος που ο Kubrick βλέπει την πραγματικότητα. Η πραγματικότητά του είναι υπερφορτισμένη». Oliver Stone

* * *

cameron

«Θυμάμαι, μεγαλώνοντας, με τι ανυπομονησία περίμενα την επόμενη ταινία του Kubrick, και πώς αναρωτιόμουν αν θα τα καταφέρει ξανά να με εκπλήξει. Πάντα τα κατάφερνε. Το μάθημα που έμαθα από τον Kubrick ήταν, «μην κάνεις ποτέ το ίδιο πράγμα δεύτερη φορά»».

James Cameron

* * *

Spielberg

«Σε ολόκληρη την ιστορία του κινηματογράφου, δεν πέρασε ποτέ τίποτε που να μοιάζει στο όραμα του Kubrick. Ήταν ένα όραμα ελπίδας και ονείρου, χάρης και μυστηρίου, χιούμορ και αντίφασης. Ήταν ένα δώρο για όλους εμάς, και τώρα έγινε κληρονομιά μας».

Steven Spielberg

* * *

Welles«Το Χρήμα της Οργής, όμως, ήταν καλύτερο από τη Ζούγκλα της Ασφάλτου. Το όλο ζήτημα με την αντιγραφή με αφήνει αδιάφορο, ιδιαίτερα όταν ο αντιγραφέας είναι καλύτερος από τον πρώτο διδάξαντα. Για μένα ο Kubrick είναι καλύτερος σκηνοθέτης από το Χιούστον. Δεν έχω δει τη Λολίτα αλλά είμαι πεπεισμένος πως ο Kubrick μπορεί να κάνει τα πάντα».

Orson Welles

* * *

nicholson

«Ντρέπομαι που το λέω, αλλά η πρώτη σκέψη που έκανα όταν άκουσα ότι πέθανε δεν ήταν, «Ω, ο Stanley, ο αγαπημένος μου φίλος». Ήταν, «Γαμώτη! Δε θα ξαναγυρίσω ταινία μαζί του». Δεν το περίμενα πως θα αντιδρούσα έτσι, και όμως, είναι αλήθεια».

Jack Nicholson

* * *

mendes

«Φυσικά, όλες οι ταινίες του είναι ανατριχιαστικές. Όμως το 2001: Οδύσσεια του Διαστήματος κατεδάφισε κυριολεκτικά την κινηματογραφική δομή που βασίζεται στις τρεις πράξεις. Όλοι εμείς οι υπόλοιποι ακόμα τώρα φτάσαμε σ’ αυτό το επίπεδο».

Sam Mendes

* * *

coppola

«Στη δεκαετία του ’60 υπήρξαν τέσσερις κινηματογραφιστές που εκπροσωπούσαν τον ίδιο τον κινηματογράφο και οι οποίοι επηρέασαν όλους τους υπόλοιπους που ακολούθησαν: ο Φελίνι, ο Κουροσάβα, ο Μπέργκμαν και ο Κιούμπρικ».

Francis Ford Coppola

* * *

Toro«Θαυμάζω τον Kubrick απεριόριστα. Λένε συχνά πως είναι ένας καταπληκτικός τεχνίτης και ένας άκαμπτος διανοούμενος και πως αυτό κάνει τις ταινίες του ψυχρές. Εγώ νομίζω πως το Μπάρι Λίντον ή Το Κουρδιστό Πορτοκάλι είναι το πιο τέλειο πάντρεμα προσωπικότητας και αντικειμένου. Στην πραγματικότητα, αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο για το Full Metal Jacket που εξετάζει την συναισθηματική ακαμψία και την ωμότητα σχεδόν με κλινική ματιά. Αποτελεί, για μένα, μια μοναδική ταινία για τον στρατό, για τον πόλεμο και για τις επιπτώσεις του». Guillermo del Toro

* * *

Στη συνέχεια, ένα εξαιρετικά μονταρισμένο βίντεο, από τον  Richard Vezina, αναδεικνύει και αντιπαραβάλλει θεματικά και αισθητικά μοτίβα που διατρέχουν το σύνολο του έργου του Kubrick. Το αφιερώνουμε στους φίλους τού καλού κινηματογράφου. Διόρθωση: Στους φίλους τού κινηματογράφου· δίχως πρόσημο.

* * *

Εδώ άλλες επετειακές αναρτήσεις του dim/art

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Σινεμά < Κάτι αλήθεια συμβαίνει εδώ

Το dim/art στο facebook

follow-twitter-16u8jt2 αντίγραφο

3 comments

Γράψτε απάντηση στο Phoenix Ακύρωση απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.