Alphonse Mucha

Εξελίσσοντας την τέχνη του πόστερ 

—της Michèle Kieffer. Μετάφραση για το dim/art: Αθηνά-Χριστίνα Μιχαλακέα—

AlphonseMucha08

Ο τσέχος καλλιτέχνης Alphonse Mucha έγινε διάσημος στις αρχές του 20ού αιώνα στο Παρίσι, όπου όχι μόνο μεταμόρφωσε την τέχνη του πόστερ, αλλά και έθεσε τις βάσεις της τεχνικής Art Nouveau. Η Michèle Kleffer πραγματοποιεί μια ανασκόπηση στη ζωή του και στον τρόπο με τον οποίο στα έργα του συχνά εντοπίζουμε αναφορές στις τσέχικες ρίζες του. 

Alfons_Mucha_LOC_3c05828uΗ επιτυχία και η αναρρίχηση στη δόξα του Alphonse Mucha μοιάζει με την πλοκή ενός σύγχρονου παραμυθιού. Σύμφωνα με τον θρύλο, ο Mucha συνάντησε τη Sarah Bernhardt, την ένδοξη σταρ του γαλλικού θεάτρου, την παραμονή των Χριστουγέννων του 1894. Ο νεαρός, που μόλις είχε αποφοιτήσει από την Académie Julian, εργαζόταν σαν εικονογράφος για τον Lemercier, έναν παριζιάνο τυπογράφο, όταν μπήκε μέσα η Θεά. Ζητούσε απεγνωσμένα κάποιον για να σχεδιάσει την αφίσα της νέας της παράστασης με τίτλο “Gismonda”. Καθώς όλοι οι καλλιτέχνες που εργάζονταν για τον Lemercier ήταν σπίτι για τα Χριστούγεννα, ο Mucha άρπαξε την ευκαιρία και δημιούργησε την πρώτη του αφίσα. Όταν κυκλοφόρησε, η απεικόνιση της Bernard έγινε κύριο θέμα συζήτησης σε όλο το Παρίσι, με αποτέλεσμα ο Mucha να κερδίσει ένα εξαετές συμβόλαιο με την ηθοποιό. Μύθος ή όχι, η συνεργασία αυτή με τη Sarah Bernhardt, που βρισκόταν στο αποκορύφωμα της καριέρας της, επηρέασε καθοριστικά την καριέρα του τσέχου καλλιτέχνη.

Με τη βιομηχανική επανάσταση και τη διαρκώς αυξανόμενη ανάπτυξη του καταναλωτισμού τον 18ο αιώνα, οι Mucha_Image19_sbτεχνικές εκτύπωσης γίνονταν συνεχώς πιο εκλεπτυσμένες και πολύπλοκες. Ήδη από τις αρχές του 19ου αιώνα, οι δρόμοι του Παρισιού ήταν καλυμμένοι με κάθε είδους πόστερ. Μεταξύ τόσο του κοινού όσο και των καλλιτεχνών, το μέσο κέρδιζε συνεχώς σε δημοφιλία και σεβασμό. Οι διαφημιστικές αφίσες έγιναν trend στο Παρίσι, και ο Alphonse Mucha, ακολουθώντας την επιτυχία του με τη Bernard, αναδύθηκε σε λαμπρό άστρο του χώρου αυτού. Με το νέο status του προσέλκυσε πληθώρα νέων παραγγελιών, ιδιαίτερα από τη βιομηχανία της πολυτέλειας: Champenois, Moët & Chandon, Job και Nestlé. Αιχμαλωτίζοντας το άρωμα του πνεύματος του fin-de-siècle, ο Mucha σύντομα έγινε διεθνώς αναγνωρίσιμος σχεδιαστής και καλλιτέχνης, επεκτείνοντας το μοναδικό στιλ του στη ζωγραφική, στα κοσμήματα και στην διακόσμηση. Άσκησε σημαντική επιρροή στην ανάπτυξη της τέχνης της διακόσμησης και στο κίνημα της Art Nouveau, παρόλο που ο ίδιος δεν ταυτιζόταν με τον όρο.

Πολλές από τις αφίσες του Mucha, συμπεριλαμβανομένων και των έργων για τη Sarah Bernhardt, εστιάζουν σε μία ή περισσότερες γυναικείες φιγούρες, που δοξάζονται μέσα στον αισθησιασμό και την ομορφιά τους. Περιτριγυρισμένες από σπειροειδείς γραμμές και καμπυλωτές φόρμες αποπνέουν γονιμότητα και πνευματικότητα και απηχούν ισχυρούς δεσμούς με τη φύση. Ο καλλιτέχνης, με πάθος για τη λεπτομέρεια, δημιουργεί στολίδια, ενσωματώνοντας στοιχεία chandon-cremant-imperial-1899από χρυσό και ασήμι και αναπαριστώντας σχήματα ζωικά και φυτικά. Όπως και πολλοί άλλοι καλλιτέχνες, ο Mucha χρησιμοποιεί τη χλωρίδα και την πανίδα της φύσης σαν αστείρευτη πηγή διακοσμητικών ιδεών, ωστόσο ο Mucha είχε διακηρύξει ότι οι μνήμες της γενέθλιας γης του αποτελούσαν βασική έμπνευση.

Γεννημένος το 1860 στο Invanice, μια μικρή πόλη της νοτιοανατολικής Μοραβίας [σήμερα τμήμα της Δημοκρατίας της Τσεχίας], ο Mucha πάντα ένιωθε στενούς δεσμούς με τη γενέτειρά του. Παρόλο που ζούσε στο Παρίσι, και αργότερα προσπάθησε να εγκατασταθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες, ποτέ δεν ξέχασε τις ρίζες του, και επηρεαζόταν βαθιά από τις πολιτικές αλλαγές που βίωνε η χώρα του. Η πίστη αυτή αντανακλάται σε πολλά έργα που του ανατέθηκαν: το 1900, για παράδειγμα, του ανατέθηκε από την κυβέρνηση της Αυστροουγγαρίας, της οποίας η Τσεχία ήταν τότε τμήμα, να διακοσμήσει το περίπτερο της Βοσνίας-Εζεργοβίνης στην Παγκόσμια Εκθεση. Το 1918, όταν ανακηρύχθηκε επίσημα η ανεξαρτησία της Τσεχοσλοβακίας, η κυβέρνηση στράφηκε στον διασημότερο καλλιτέχνη της χώρας για να σχεδιάσει τα γραμματόσημα και τα χαρτονομίσματα της νεοσυσταθείσας δημοκρατίας. Ο Mucha επίσης επέστρεψε στην Πράγα για να σχεδιάσει το εσωτερικό του δημαρχείου της πρωτεύουσας της Τσεχοσλοβακίας. Παρόλο που, διεθνώς, το στιλ του Mucha επηρέασε την οπτική του μοντερνισμού, τις δύο τελευταίες δεκαετίες της ζωής του ο καλλιτέχνης εστίαζε όλο και περισσότερο το έργο του 56-198304-after-the-battle-of-grunwald-alfons-muchaστους σλαβικούς λαούς.

Τη βαθιά αφοσίωσή του απηχεί το τελευταίο μεγάλο έργο του, Το σλαβικό έπος. Η σειρά 20 μνημειωδών έργων, που δημιουργήθηκαν μεταξύ του 1910 και του 1928, αφηγείται την ιστορία του σλαβικού πολιτισμού, ιδιαίτερα του τσεχικού έθνους. Δεχόμενος σκληρές κριτικές για τον εθνικισμό του και το απαρχαιωμένο ακαδημαϊκό στιλ του, το τελευταίο έργο του Mucha δε στέφθηκε με επιτυχία, όπως ήλπιζε. Μετά από πολλά χρόνια στην αφάνεια, η σειρά των έργων αυτών εκτίθεται από το 1963 στο Moranský Krumlov στην Τσεχία.

Πηγή: The Culture Trip

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Εικαστικά

Το dim/art στο facebook
Το dim/art στο facebook

One comment

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.