Πριν πετάξουν τα μαραμπού

Νίκος Καββαδίας: τα πρώτα ταξίδια στη Μεσόγειο

—Επιμέλεια-Αρχείο:Γιώργος Ζεβελάκης—

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ, στις 10 Φεβρουαρίου 1975, πέθανε στη στεριά, στα εξήντα πέντε του χρόνια, ο Νίκος Καββαδίας. Ολιγογράφος ποιητής, αναγνωρίστηκε αμέσως με την πρώτη του κιόλας συλλογή «Μαραμπού», το 1933. Τον προηγούμενο χρόνο, το 1932, είχε μια αξιόλογη δημοσιογραφική δραστηριότητα με ταξιδιωτικά κείμενα στην εφημερίδα «Πειραϊκόν Βήμα», που παρέμεναν μέχρι πριν λίγα χρόνια αθησαύριστα. Από αυτά επιλέξαμε αυτοτελή αποσπάσματα που μπορούν να θεωρηθούν και πρώτη ύλη των ποιημάτων του. Ολόκληρα τα κείμενα περιλήφθηκαν στο βιβλίο: Νίκος Καββαδίας, Το ημερολόγιο ενός τιμονιέρη, Εκδόσεις Άγρα, 2005.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ΠΟΡΤ-ΣΑΪΤ

PortSaid_Canal_1880

Είναι μερικές πολιτείες που βλέποντάς τες από το καράβι μονάχα τις καταλαβαίνεις και τις αγαπάς τόσο, σαν να ‘χες ζήσει χρόνια σε δαύτες και θυμάσαι πάντα κάτι μικρολεπτομέρειες που όπου αλλού κι αν σου τύχαιναν δεν θα ‘δινες καμιά σημασία… Στο Πορτ-Σάιτ δεν εβγήκα έξω καθόλου. Έμεινα πολλές ώρες κοιτάζοντας το βάθος του Καναλιού, προς το μέρος της Ερυθράς, οραματιζόμενος με θαμπωμένα τα μάτια, απ’ τον ήλιο, λιμάνια. Κι όταν εβράδιασε κι άκουσα το βίρα της άγκυρας, μου φάνηκε πως ήμουνα ο ταπεινός ήρωας του παραμυθιού, που έμεινε μέρες μπροστά στην ανοικτή πόρτα ενός μαγεμένου περιβολιού οσφραινόμενος μόνο το μεθυστικό άρωμα των λουλουδιών κι ακούγοντας το κελάδημα πουλιών που δεν έβλεπε μη μπορώντας να μπει, γιατί τον είχαν δεμένο.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ

images

Πηγαίνοντας στην Αλεξάνδρεια ήθελα να πραγματοποιήσω κι ένα παλιό όνειρό μου, που πολλές φορές με βασάνισε. Να γνωρίσω τον ποιητή που έχει συνδέσει το μυστήριό του με το μυστήριο της ηδονικής πόλεως, τον ΚΠ. Καβάφη. Πέρασα πολλές φορές από το σπίτι που μου είπαν πως κάθεται και τον οραματίστηκα σκυμμένον να γράφει στο σκοτεινό του δωμάτιο. Όμως δεν πήγα. Πρέπει ν’ αφήνει κανείς μιαν επιθυμία του ανεκπλήρωτη. Πρέπει κανείς να αφήνει κάτι τι να τον βασανίζει…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ΜΑΡΣΙΛΙΑ

ST_MARIE

Οι ζητιάνοι της Μασσαλίας είναι οι πιο αξιοπρεπείς επαγγελματίαι του είδους αυτού απ’ όσους είδα. Γέροι σχεδόν όλοι φορούν καπέλο πομπέ, ρενδικότα κατακίτρινη από την πολυκαιρία και φοκόλ με αμφίβολο χρώμα. Δεν  απλώνουν το χέρι ποτέ. Έχουνε δίπλα τους ένα μικρό ντενεκεδένιο κουτάκι, και μόλις ηχήσει μέσα του κάτι, υποκλίνονται με μια φινέτσα που την έχουν μόνον οι Γάλλοι. Η Μασσαλία δεν έχει καμιά συγγένεια με το Παρίσι. Είναι  μια πολιτεία γιομάτη ναυτικούς, απαλλαγμένη από μάταιες επιδείξεις και παραδοξότητες. Είναι μια εύθυμη πολιτεία, χωρίς μυστικά, που αφήνοντάς την κανείς, αισθάνεται μέσα του κάτι κενό, που μπορεί να τον κάνει να κλάψει, σαν όταν εγκαταλείπει άθελά του μια αγαπημένη γυναίκα.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ

650898199_o

Υπάρχουνε μερικές μικρές πολιτείες μέσα στην Αδριατική ή σε βορειότερα μέρη, χωρίς καμιά κίνηση και δίχως ζωή. Είναι ως επί το πλείστον χτισμένες στο βάθος μακριών κόλπων και βλέπουν απέναντί τους μονάχα βουνά, να υψώνονται πένθιμα ή απειλητικά. Οι κάτοικοί τους μοιάζουν πάντα σαν νυσταγμένοι ή σαν υπνοβάτες που ζούνε μια ζωή απελπιστικά ταχτική και μονότονη, ρυθμισμένη, θα ‘λεγε κανείς, με το μεγάλο ρολόι που υψώνει το τετραγωνικό ανάστημά του στη μέση της πόλης τους και προπέμπει το χρόνο που φεύγει με βαριά διακεκομμένα χτυπήματα που μοιάζουν με πένθιμη κωδωνοκρουσία. Μια τέτοια πολιτεία είναι και η πρωτεύουσα της Κεφαλληνίας.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ΣΤΡΟΜΠΟΛΙ

A_Stromboli

Ο Όμηρος στην Οδύσσειά του αναφέρει περί Αιολίης νήσου πλωτής η οποία ήταν τριγυρισμένη από ένα χάλκινο τείχος μέσα στο οποίο βρίσκονταν όλοι οι αγέρηδες κλεισμένοι σε έναν ασκό. Λένε ότι γράφοντας γι’ αυτό το νησί είχεν υπ’ όψη του το Στρόμπολι, από το οποίο έλαβαν όλες οι άλλες νησίδες τα’ όνομα «Αιολίαι».

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ΚΑΠΟ ΝΤΙ ΦΑΡΟ

5_salina_capofaro

Το Κάπο ντι Φάρο είναι η Χάρυβδις της Μυθολογίας. Απέναντί του, σε μεγάλη απόσταση, φαίνεται το Καλαβρέζικο χωριό Σκύλλα. Τα ρέματα που είναι μεταξύ αυτών των δύο μεριών είναι χειρότερα του στενού της Μεσσήνης, και γι’ αυτό η Μυθολογία τοποθετεί εκεί ένα από τα ναυάγια του θρυλικού Οδυσσέα. Αυτή τη μικρή πολιτεία, τη γεμάτη άλμη και υγρασία, που την είδα πολλές φορές περνώντας να λιάζεται τα καλοκαίρια και να περιβρέχεται από κύματα το χειμώνα, και που ποτέ σ’ αυτήν δεν εβγήκα, την σκέφτομαι πολλές φορές τα χειμωνιάτικα βράδια όταν πέφτω σ’ ένα κρεβάτι που δεν κλυδωνίζεται.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

* * *

Εδώ παλιότερο αφιέρωμα του dim/art στον Νίκο Καββαδία: «Ποιος είπε φούντο; Ψέματα!»

Εδώ άλλες επετειακές αναρτήσεις του dim/art

Το dim/art στο facebook
Το dim/art στο facebook

One comment

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Google photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.