Η κρυφή ζωή μιας γκουβερνάντας

—Του Frank Scheck. Μετάφραση για το dim/art: Μάρκος Τσάγκας—

Ποτέ δεν ξέρεις πού μπορεί να σου τύχει να βρεις μια διάνοια. Αυτό αποδεικνύει η περίπτωση του Τζων Μαλούφ, ο οποίος ανακάλυψε μία τέτοια διάνοια σε έναν οίκο δημοπρασιών στο Σικάγο, πριν από επτά χρόνια, όταν κατά τύχη ανακάλυψε ένα κιβώτιο με αρνητικά φωτογραφιών που άλλαξε τη ζωή του.

Οι φωτογραφίες που περιείχε το κιβώτιο απαρτίζονταν από μυριάδες σκηνές καθημερινότητας και ο 29χρονος τότε Μαλούφ, αρχικά θεώρησε ότι θα του χρησίμευαν σε ένα βιβλίο ιστορίας που ερευνούσε την εποχή εκείνη. Πλήρωσε λοιπόν 380 δολάρια για το κιβώτιο και αφού το ξεψάχνισε επισταμένως, ανάρτησε μερικές από τις φωτογραφίες που ανακάλυψε στο ιστολόγιό  του, οι οποίες έγιναν αστραπιαία ανάρπαστες προσελκύοντας το ενδιαφέρον των κριτικών και των οπαδών της φωτογραφίας.

004-700x700

Οι αλησμόνητες σκηνές ανθρώπων από όλα τα κοινωνικά στρώματα που απαθανάτισε η Μάγιερ, αποτέλεσαν το έρεισμα για την μετά θάνατον αναγνώρισή της ως μία μεγάλη καλλιτέχνιδα εκ της σειράς των, μεταξύ άλλων, Weegee και Robert Frank. Ταυτόχρονα έγινε αποδέκτης επαίνων για την ασύγκριτη ομορφιά των συνθέσεων της και για τον απρόσμενο τρόπο με τον οποίο αλίευε αφύλακτες στιγμές τις ανθρώπινης ζωής.

Η έμμονη επιδίωξη της ιστορίας της Μάγιερ, από μέρους του Μαλούφ, αποτελεί τη βάση ενός νέου ντοκιμαντέρ με τίτλο «Ανακαλύπτοντας την Βίβιαν Μάγιερ». Η πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ, του οποίου η σκηνοθεσία αποτελεί δουλειά των Μαλούφ και Τσάρλι Σίσκελ, ανιψιού του προσφάτως αποβιώσαντος κριτικού κινηματογράφου Τζην Σίσκελ, πραγματοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες στα μέσα του προηγούμενου μήνα.

30remix-books-custom8-700x700

«Με τον καιρό, άρχισα να συνειδητοποιώ την αξία της δουλειά της», λέει ο Μαλούφ στην εφημερίδα The Post.

Μετά από επίμονη έρευνα, βρήκε διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της πόλης και άλλα κιβώτια που περιείχαν έργα της Μάγιερ και αγοράζοντάς τα ουσιαστικά τα έσωσε αφού πολλά από αυτά βρέθηκαν σε αποθηκευτικούς χώρους από όπου επρόκειτο να καταλήξουν στα σκουπίδια. Τα κιβώτια περιείχαν χιλιάδες φωτογραφίες, καθώς και ηχογραφήσεις και  βιντεοσκοπήσεις Super 8. Τελικά, η συλλογή του Μαλούφ ανήλθε σε περισσότερες από 100.000 φωτογραφίες που χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1950 έως τη δεκαετία του 1990, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων δεν είχαν ποτέ εκτυπωθεί ή έστω και εμφανιστεί.

Χρειάστηκε πολύ περισσότερος χρόνος για την ίδια τη φωτογράφο να έρθει στο προσκήνιο —και αυτό συνέβη μόνο όταν ο Μαλούφ βρήκε το δημοσίευμα περί του θανάτου της Μάγιερ, η οποία έφυγε από τη ζωή το 2009 σε ηλικία 83 ετών.  Η Μάγιερ γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1926, αλλά μεγάλωσε στη Γαλλία και επέστρεψε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1951. Αν και οι σκηνοθέτες εντόπισαν ορισμένους από τους συγγενείς της Μάγιερ στη Γαλλία, ελάχιστα για την ιδιωτική ζωή της είναι γνωστά. Οι συγγενείς της Μάγιερ θυμήθηκαν το πάθος της για τη φωτογραφία ωστόσο σάστισαν όταν πληροφορήθηκαν ότι τα έργα της αποτελούν πλέον αντικείμενα θαυμασμού.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Οι παραγωγοί του ντοκιμαντέρ πήραν συνεντεύξεις και από αρκετούς από τους πρώην εργοδότες της Μάγιερ, συμπεριλαμβανομένου του παρουσιαστή Phil Donahue, οι οποίοι περιγράφουν την πρώην νταντά τους με λόγια στοργικά.

Προέκυψε ότι, κατά τη διάρκεια των διαλλειμάτων της από την εργασία της, η Μάγιερ έπαιρνε τους δρόμους με μια φωτογραφική μηχανή Rolleiflex, και φωτογράφιζε με διακριτικότητα τα θέματά της. Περιστασιακά γύριζε την κάμερα και στον ίδιο της τον εαυτό, ωστόσο με τέτοιο τρόπο που σχεδόν πάντα παρέμενε στη σκιά.

1075

Θα ήθελε άραγε ένας άνθρωπος με τέτοιο εσωστρεφή χαρακτήρα να δημοσιοποιηθεί το έργο του; «Η Βίβιαν σαφώς και γνώριζε ότι ήταν μία μεγάλη καλλιτέχνιδα, αλλά προφανώς αυτή την πλευρά του εαυτού της δεν την μοιραζόταν με τρίτους», λέει ο Σίσκελ. «Αποκτά πλέον την φήμη που της αξίζει».

Από τότε που ήρθε στο φως εκείνο το πρώτο κιβώτιο που περιείχε αρνητικά φωτογραφιών της Μάγιερ, οι φωτογραφίες της έχουν παρουσιαστεί σε εκθέσεις σε όλη τη χώρα αλλά και στο Παρίσι, το Λονδίνο, το Όσλο, το Αμβούργο και τη Μόσχα. Συλλέκτες, συμπεριλαμβανομένου και του ηθοποιού Τιμ Ροθ, έχουν πληρώσει χιλιάδες δολάρια για τις φωτογραφίες αυτές.

Vivian-Maier-3

Παρά το γεγονός ότι η Μάγιερ φωτογράφιζε αστικά τοπία και ανθρώπους όλων των αποχρώσεων, έδειχνε κατά τα λεγόμενα του Σίσκελ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον για «όσους βρίσκονταν στο περιθώριο της κοινωνίας».

«Κοιτώντας τις φωτογραφίες της συνειδητοποιείς ότι υπάρχουν άνθρωποι ξεχασμένοι στους οποίους οφείλουμε να δίνουμε περισσότρη προσοχήνα», συνεχίζει ο Σίσκελ. «Γι ‘αυτό και η ιστορία της Μάγιερ έχει απήχηση: η όλη ιδέα ότι μπορεί ανάμεσά μας να βρίσκονται σπουδαίοι ανεξερεύνητοι καλλιτέχνες».

 Πηγή: New York Post

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Εικαστικά

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.