Αχιλλέας Κυριακίδης

 

—Συνέντευξη στην Ελίνα Τραϊφόρου για το dim/art και δύο μικρού μήκους ταινίες του—
Ιδιότητες του 2 (2012)


Γιατί σινεμά;

Γιατί όχι; Ή: «Ένα ρόδο δεν έχει γιατί· ανθίζει γιατί ανθίζει» (Angelus Silesius).

Ρεαλισμός ή φαντασία, κωμωδία ή δράμα στον κινηματογράφο σε περίοδο κρίσης;

Δε νομίζω ότι έχει την παραμικρή σημασία το είδος, πόσο μάλλον αν σκεφτεί κανείς ότι, π.χ., δεν υπάρχει τίποτα πιο δραματικό ή λυπητερό από μια αποτυχημένη κωμωδία (και τούμπαλιν).

 Μπορεί να υπάρξει πολιτιστική δημιουργία από τα πολιτικά κόμματα;

Δεν καταλαβαίνω. Με ρωτάτε αν πιστεύω ότι τα ελληνικά (φαντάζομαι) πολιτικά κόμματα μπορούν να παράγουν πολιτισμό; Απαντώ ευθέως: όχι. Έχουμε ζήσει στο πετσί μας τόσο πολλή βαρβαρότητα, ίζημα της χρεοκοπημένης ιδεολογίας τους (και μιλώ για όλα τα κόμματα, ανεξαιρέτως)…

 Τί επίπτωση έχει η οικονομική κρίση στον τρόπο παραγωγής ταινιών;

Εσείς τι λέτε;

Υποστηρίζετε ότι είναι αναγκαία η ενίσχυση του υπουργείου πολιτισμού και άλλων πολιτιστικών φορέων σε αυτή τη περίοδο και γιατί;

Σε κάθε περίοδο είναι αναγκαία αυτή η ενίσχυση, πόσο μάλλον τώρα. Αν, πάντως, για να προκύψει ένα καλό πολιτιστικό προϊόν, πρέπει να επιδοτηθούν εκατό άχρηστα, καλύτερα να μην επιδοτηθεί κανένα. Το όντως καλό θα βρει πάντα το δρόμο του – και μάλιστα, τόσο πιο εύκολα όσο ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με σκουπίδια.

Ιδιότητες του 2 (2012)

 Έχει επηρεαστεί τα τελευταία χρόνια η θεματική των ταινιών λόγω των πολιτικών εξελίξεων;

Ναι, αλλά λόγω όχι τόσο των πολιτικών, όσο των κοινωνικών εξελίξεων. Ζούμε σε μια χώρα που η ουσιαστική χρεοκοπία της οδήγησε στην πλήρη αποσάθρωση του κοινωνικού ιστού. Διόλου τυχαία δεν είναι η ανάδυση ταινιών όπως ο Κυνόδοντας και το WastedYouth.

 Υπάρχει χώρος για ταινίες μικρού μήκους τώρα;

Ποτέ δεν υπήρχε περισσότερος.

 Πόσο ανεξάρτητη είναι η δημιουργία από τον τρόπο χρηματοδότησης;

Πώς μπορεί να συνυπάρξουν δημιουργική ανεξαρτησία και οικονομική εξάρτηση; Οι πεφωτισμένοι χρηματοδότες/χορηγοί είναι τόσο αναγκαίοι όσο και οι πεφωτισμένοι δημιουργοί.

 Η στρατευμένη τέχνη βοηθάει και πότε την κοινωνική εξέλιξη; Κι αν ναι υπό ποιους όρους;

Δεν πιστεύω και δεν έχω καμία εμπιστοσύνη στη στρατευμένη τέχνη. Ούτε ξέρω, άλλωστε, πώς να την ορίσω, εκτός αν διδαχθώ από τη στάση του Μπρεχτ που, το 1953, αρνήθηκε να υποστηρίξει την πανεργατική απεργία στο Ανατολικό Βερολίνο, και επέτρεψε στο στρατό να την καταστείλει. Γενικά, είμαι υπέρ της αποστρατικοποίησης σε όλους τους τομείς της ζωής.

 Τι κουβαλάει ένας σκηνοθέτης στο σακίδιο από το παρελθόν;

Ό,τι κάθε καλλιτέχνης ή (γιατί όχι;) κάθε άνθρωπος: το παρόν και το μέλλον του.

Περιγράψτε το πιο σημαντικό πλάνο μιας ταινίας για σας που να αποτυπώνει το τωρινό γίγνεσθαι.

Αν με ρωτάτε για ελληνική ταινία, σας παραπέμπω στο τελευταίο πλάνο του Κυνόδοντα: αυτό το ευλογημένο πορτ-μπαγκάζ, σύμβολο μιας κοινωνίας με επίκτητο αυτισμό, που δεν ξέρουμε αν θα το ανοίξει ποτέ κανείς και, κυρίως, τι θ’ αντικρίσει όταν το ανοίξει.

Nebraska (2008):

Mετά τον χαρακτηριστικό ήχο (2009)


Ο Αχιλλέας Ε. Κυριακίδης γεννήθηκε στο Κάιρο, στις 11 Νοεμβρίου 1946. Σπούδασε στη Νομική Σχολή Αθηνών, στο Τμήμα Πολιτικών και    Οικονομικών Επιστημών. Είναι μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων, της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου και της Ένωσης Ελλήνων Σεναριογράφων. Είναι παντρεμένος και έχει τρία παιδιά.

Έχει χρηματίσει:

–       δύο φορές αιρετό μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (επί προεδρίας Διαγόρα Χρονόπουλου και επί προεδρίας Γιώργου Παπαλιού),
–       πλειστάκις μέλος της Επιτροπής Σεναρίων του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου,
–       δύο φορές μέλος της Κριτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (1987, 1996),
–       μία φορά μέλος της Κριτικής Επιτροπής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (2002),
–       τρεις φορές μέλος της Κριτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας (1990, 2002, 2011).

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΕΡΓO

Συγγραφικό

– 7 συλλογές διηγημάτων [Διαφάνεια (1973), Στοιχεία ταυτότητος (1977), Ο πληθυντικός μονόλογος (1985), Διεστραμμένες ιστορίες (1988), Μουσική (1997), Τεχνητές αναπνοές (2004) – Κρατικό Βραβείο Διηγήματος, Ο καθρέφτης του τυφλού (2006)]
– 1 μυθιστόρημα [Ο Ναπολέων Αστός σε νέες περιπέτειες (1974)]
– 1 νουβέλα [Κωμωδία (2010)]
– 3 συλλογές δοκιμίων [Η συνέχεια επί της οθόνης (1984), Ψευδομαρτυρίες (1999), Μικρή περιοχή (2007)].

Μεταφραστικό

Κυκλοφορούν περί τις 100 μεταφράσεις του έργων διαφόρων συγγραφέων, όπως ο Jorge Luis Borges (Κρατικό Βραβείο Μετάφρασης για το Άπαντα τα Πεζά), o Luis Sepulveda (το σύνολο σχεδόν του πεζογραφικού έργου του), o Raymond Queneau, o Georges Perec, o Jean Echenoz, o Patrick Modiano (Βραβείο Λογοτεχνικής Μετάφρασης του ΕΚΕΜΕΛ για το Στο café της χαμένης νιότης), ο Ernest Hemingway, ο Jean Genet κ.ά.

Σεναριογραφικό

–       1 σενάριο για ταινία μικρού μήκους (Σταδιακή βελτίωση του καιρού του Γιάννη Οικονομίδη)
–       3 σενάρια για ταινίες μεγάλου μήκους (Έναστρος θόλος του Κώστα        Αριστόπουλου, Η εποχή των δολοφόνων του Νίκου Γραμματικού, Ο Παράδεισος είναι προσωπική υπόθεση της Δήμητρας Αράπογλου).

Σεναριογραφικό και Σκηνοθετικό

–       2 τηλεταινίες για την εκπομπή της ΕΡΤ Σελίδες με θέα: Ο Έψιλον Έρως (1994) και Ο κύριος Φογκ (1994)
–       10 ταινίες μικρού μήκους:
Πύργος-Τάκης Σινόπουλος (Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ, Φεστιβάλ Δράμας 1992)
Νυμφίος (Β΄ Βραβείο Ταινίας με Υπόθεση, Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας, Φεστιβάλ Δράμας 1994)
Recitativo (Β΄ Βραβείο Ταινίας με Υπόθεση, Τιμητική Διάκριση Μοντάζ, Φεστιβάλ Δράμας 1995)
Jazz (1997)
Kαφές (1998)
Αλληλουχία των κήπων (Βραβείο Καλύτερης Βαλκανικής Ταινίας, Διεθνές Φεστιβάλ Δράμας 1999)
Μπαρόκ (2000)
Εσωτερικό, νύχτα (Βραβείο για τη συνολική προσφορά στην ταινία μικρού μήκους, Διεθνές Φεστιβάλ Δράμας 2007)
Nebraska (Τιμητική διάκριση σεναρίου, Φεστιβάλ Δράμας 2008)
Μετά τον χαρακτηριστικό ήχο (Τιμητική διάκριση μουσικής, Φεστιβάλ Δράμας 2009)

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.