«Να φωτογραφίζω το ανθρώπινο είδος…»

Στη μνήμη του θρυλικού φωτογράφου Wayne F. Miller που έφυγε από τη ζωή πριν από λίγες μέρες

—του Vaughn Wallace. Μετάφραση για το dim/art: Μαρία Τσάκος—

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Images © Wayne Miller / Magnum Photos

***

Wayne Forest Miller (19.9.1918 - 22.5.2013)
Wayne Forest Miller (19.9.1918 – 22.5.2013)

«Να φωτογραφίζω το ανθρώπινο είδος και να εξηγήσω τον άνθρωπο στον άνθρωπο» — μ’ αυτόν τον τρόπο περιέγραψε ο διάσημος φωτογράφος Wayne Forest Miller τον αγώνα που έδωσε επί σειρά δεκαετιών για να καταγράψει τα μυριάδες πρόσωπα που εμφανίζονται στις φωτογραφίες του. Ο Μίλλερ πέθανε στις 22 Μαϊου, σε ηλικία 94 ετών, στο σπίτι του στην Καλιφόρνια.

Η ενασχόλησή του με τη φωτογραφία ξεκίνησε ενώ ήταν φοιτητής στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις, όταν ανέλαβε να βγάλει τις φωτογραφίες για το ετήσιο αναμνηστικό άλμπουμ του κολεγίου. Ύστερα από ένα διετές πέρασμα από το Art Center School του Λος Άντζελες, ο Miller έπιασε δουλειά σαν φωτογράφος στο αμερικάνικο πολεμικό ναυτικό, υπηρετώντας στον Ειρηνικό, στη μονάδα Ναυτικής Αεροπορίας, υπό τις διαταγές του Edward Steichen. «Είχαμε εντολές από το Ναυτικό που μας επέτρεπαν να πηγαίνουμε σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου θέλαμε και μόλις τελειώναμε, να γυρίζουμε σπίτι», λέει σε μία συνέντευξή του στο American Society of Media Photographers. «Ήταν καταπληκτικό».

Απαθανάτισε τη ζωή και το θάνατο στα αεροπλανοφόρα, με τρόπο που θύμιζε φωτογραφικό ρεπορτάζ, φτιάχνοντας έτσι την οπτική αφήγηση ενός πεδίου μάχης εν πολλοίς άγνωστου στο αμερικάνικο κοινό. Οι φωτογραφίες του από τον πόλεμο αποτελούν μαρτυρία για την τραγωδία του αιματοκυλίσματος και της καταστροφής κάτω από τους όμορφους γαλάζιους ουρανούς και τα άσπρα σύννεφα του Νότιου Ειρηνικού.

SOUTH PACIFIC. 1943. USS Saratoga. Image © Wayne Miller / Magnum Photos
SOUTH PACIFIC. 1943. USS Saratoga. Image © Wayne Miller / Magnum Photos

Αφότου υπέκυψε η Ιαπωνία, τον Σεπτέμβριο του 1945, ο Μiller ήταν ένας από τους πρώτους φωτογράφους που μπήκαν στη Χιροσίμα, καταγράφοντας τις αδιανόητες συνέπειες της ατομικής βόμβας 20 κιλοτόνων που είχε εκραγεί πάνω απ’ την πόλη ένα μήνα νωρίτερα. Φωτογράφισε τα θύματα, με φανερά τα σημάδια του σοκ και της οξείας δηλητηρίασης από τη ραδιενέργεια, στα συντρίμμια μιας πόλης που είχε γίνει κυριολεκτικά σκόνη μέσα σε μια εκτυφλωτική λάμψη.

JAPAN. Hiroshima. 1945. Center of atomic bomb blast.  Image © Wayne Miller / Magnum Photos
JAPAN. Hiroshima. 1945. Στο επίκεντρο της ατομικής λαίλαπας. Image © Wayne Miller / Magnum Photos

Λίγο αργότερα, έλαβε δύο χορηγίες από το Ίδρυμα Guggenheim για το επόμενο σημαντικό του πρότζεκτ, τη φωτογραφική καταγραφή της ζωής στους δρόμους της περιοχής South Side του Σικάγου, που ήταν και η γενέτειρά του. Οι φωτογραφίες που τράβηξε στο διάστημα 1946-1948, αποτελούν μια ξεχωριστή ενότητα —ένα μείγμα πορτρέτων και σκηνών δρόμου—, που έσπασε πολλές προκαταλήψεις, χάρη στη διαφορετική του ματιά στις κοινότητες των μαύρων που ζούσαν και εργάζονταν στο μεταπολεμικό Σικάγο.

USA. Chicago. 1946. "Spiritualist". Από τη συλλογή "Chicago's South Side. 1946-1948" © Wayne Miller/Magnum Photos
USA. Chicago. 1946. «Spiritualist». Από τη συλλογή «Chicago’s South Side. 1946-1948»
© Wayne Miller/Magnum Photos

«Ως εκείνη τη στιγμή, το κοινό αλλά και η αγορά θεωρούσαν εκείνες τις φωτογραφίες απλώς φωτογραφικά ενσταντανέ», θα πει σε συνέντευξη. Το οπτικό βάρος που έφερε το έργο του δεν πέρασε απαρατήρητο — ο τρόπος με τον οποίο η ελπίδα, οι ανησυχίες, ο ενθουσιασμός, οι αγώνες ή η διασκέδαση απεικονίζονται στη συλλογή The Ways of Life of the Northern Negro (Η καθημερινότητα του βορειοαμερικάνου μαύρου) παραμένει εντυπωσιακός ακόμα και για όποιον δει τις φωτογραφίες αυτές σήμερα.

USA. Illinois. Chicago. 1947. "One-room kitchenette".  Image © Wayne Miller / Magnum Photos
USA. Illinois. Chicago. 1947. «One-room kitchenette». Image © Wayne Miller / Magnum Photos

LIFE - MillerΑφού ολοκλήρωσε τη φωτογραφική ενότητα με θέμα το Σικάγο, ο Miller εργάστηκε ως φωτογραάφος για το περιοδικό LIFE ώς το 1953. Ξεκίνησε μια συνεργασία με το παλιό του «αφεντικό» από το Ναυτικό, τον Steichen, σε ένα νέο πρότζεκτ με τον τίτλο Family of Man (Η Οικογένεια του Ανθρώπου) — μια φιλόδοξη ματιά στα κοινά χαρακτηριστικά των ανθρώπων από όλο τον κόσμο, μέσω του έργου 273 φωτογράφων (συμπεριλαμβανομένου και του ιδίου). Ως επιμελητής, βοήθησε τον Steichen στην παραγωγή και στην οργάνωση μίας έκθεσης στο Museum of Modern Art, στη Νέα Υόρκη, το 1955. Μάλιστα, μια από τις φωτογραφίες του έγινε εξώφυλλο στο LIFE εκείνο τον Φεβρουάριο.

Διετέλεσε πρόεδρος του έγκυρου φωτογραφικού πρακτορείου Magnum από το 1962 έως το 1968, πριν πάρει την απόφαση να εργαστεί για το National Park Service* και, αργότερα, για το κανάλι CBS. Στα μέσα της δεκαετίας του 1970 έβαλε την καριέρα του σε δεύτερη μοίρα και, με σκοπό να υπηρετήσει το πάθος του για το περιβάλλον, αγόρασε μια μικρή δασική έκταση στο Mendocino της Καλιφόρνιας. Στη διάρκεια των χρόνων που ακολούθησαν, επιδόθηκε σε αγώνα ενάντια στην ψήφιση φορολογικών νόμων που έδιναν κίνητρα για την αποψίλωση των δασών και συνέχισε να πιέζει για την θέσπιση βιώσιμων πρακτικών μέχρι που έφτασε σε ηλικία συνταξιοδότησης.

Φεύγοντας απ’ τη ζωή, αφήνει πίσω του τη γυναίκα του, Joan, τέσσερα παιδιά, εννέα εγγόνια και ένα δισέγγονο.

* Ο αμερικάνικος Ομοσπονδιακός Οργανισμός που είναι υπεύθυνος για εθνικούς δρυμούς, δάση, ιστορικές κληρονομιές και μνημεία.

Πηγή: TIME

***

Χρησιμοποιώντας τις εκπληκτικές φωτογραφίες του Miller, κινηματογραφικό υλικό αρχείου και τα λόγια του ίδιου του μεγάλου φωτογράφου, το ντοκιμαντέρ του Theo Rigby, The World is Young, κάνει τη διαδρομή από το 1944 ώς το σήμερα, στοχάζεται ως προς την ικανότητα της εικόνας να μεταφέρει τα κοινά χαρακτηριστικά της ανθρώπινης εμπειρίας, και εξετάζει τη ζωή και το έργο ενός αφανούς ήρωα του κόσμου της φωτογραφίας.

2010, Βραβείο California Independent Film Fest στην κατηγορία Best MiniShort.

***

***

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Εικαστικά <Κάτι αλήθεια συμβαίνει εδώ

Το dim/art στο facebook
Το dim/art στο facebook

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.