Apodemy

Η Αθήνα μας πιο παγκόσμια από ποτέ

—της Μαρίας Κατσουνάκη—

Το vimeo* αναρτήθηκε χθες στην «Κ» και αφορούσε τη βραβευμένη δουλειά μιας νεαρής Ελληνίδας, digital artist, η οποία διακρίθηκε σε διεθνή διαγωνισμό για τις ψηφιακές τέχνες (το έργο της επικράτησε ανάμεσα σε 700 συμμετοχές από 45 χώρες). Τίτλος του, «Apodemy» («Αποδημία»). Μια πεντάλεπτη περιπλάνηση σε μια πόλη που 4934499_300«έχει χάσει την ελπίδα της». Είναι η φράση που η ίδια η νεαρή δημιουργός, Κατερίνα Αθανασοπούλου, χρησιμοποίησε όταν την αναζήτησα στο τηλέφωνο, στο Λονδίνο όπου διαμένει. Μου ήταν άγνωστη, της μιλούσα για πρώτη φορά, ο λόγος που έψαξα να τη βρω ήταν αυτή καθεαυτή η εικόνα της «Αποδημίας». Είχε κάτι υπνωτιστικά υποβλητικό αυτό το ψηφιακό τοπίο ερήμωσης, με τις ημιτελείς οικοδομές «κτίρια που σκόπευαν να στεγάσουν ανθρώπους, ιδέες, επιχειρήσεις και μοιάζουν τώρα σαν να ανήκουν στις αναμνήσεις μας», όπως λέει η κ. Αθανασοπούλου. Ζει εδώ και 13 χρόνια στο Λονδίνο, έρχεται στην Αθήνα τέσσερις φορές τον χρόνο. Τι βλέπει; Σκόρπια, μεταφέρω: το υποκίτρινο φως, τη θαμπή, ομιχλώδη, ατμόσφαιρα του χειμώνα από τις ξυλόσομπες και τα τζάκια, ανθρώπους που «δεν τολμούν να ονειρευτούν», εγκλωβισμένους σε μια πραγματικότητα που τους υπερβαίνει, ανθρώπους που αποκαθηλώνουν ήρωες βάναυσα και βιαστικά, μέσα σε μια αίσθηση διαρκούς προδοσίας. Μέσα σε μια σχεδόν παρανοϊκή εμμονή ότι «βαλλόμαστε από παντού, ότι όλοι θέλουν να μας αρπάξουν αυτό που μας ανήκει». Στο vimeo, μια τρισδιάστατη ψηφιακή αλληγορία για τη σύγχρονη Αθήνα, υπάρχουν αναφορές στον Πλάτωνα (παρομοιάζει την ανθρώπινη ψυχή με ένα κλουβί και τη γνώση με πουλιά που πετούν φυλακισμένα μέσα του) και στον Θόδωρο Αγγελόπουλο (γιγαντιαία χέρια από πηλό που ίπτανται). Μια διαρκής απειλή: εγκατάλειψη και μετανάστευση.

Ένας πεντάλεπτος πομπός η «Αποδημία», που μεταφέρει το αίσθημα μιας πόλης που βουβαίνεται. Είναι η μία όψη. Δεν είναι η μόνη, αλλά υπάρχει. Μια Ελληνίδα «βλέπει» τη γενέθλια πόλη της από μακριά αλλά όχι από απόσταση, αναπαράγοντας, διεθνώς, μια από τις πραγματικότητες που την κατοικούν. Διαθλασμένη και αλληγορική, ψηφιακά επεξεργασμένη και συμβολική, δεν παύει να είναι η Αθήνα «μας». Τώρα, με την κρίση, πιο παγκόσμια παρά ποτέ. Από τους Ολυμπιακούς των ψευδαισθήσεων, του 2004, και την ιλουστρασιόν εκδοχή της, η κάθε «αποδημία» είναι μια υπόμνηση ότι μόνο η αλήθεια έχει δύναμη. Και μόνον αυτή μπορεί να αλλάξει το τοπίο, γύρω μας και μέσα μας.

Πηγή: Η Καθημερινή

* video που αναρτήθηκε στην πλατφόρμα vimeo

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Copy-paste < Παρεμβάσεις / παρεκβάσεις

Το dim/art στο facebook
Το dim/art στο facebook

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.