Η ερωτική τέχνη της Dorothy Iannone

Όπως έγραψε η κριτικός τέχνης των New York Times, Roberta Smith, ζούμε σε εποχή στην οποία η τέχνη ανθεί ─ μια εποχή όπου όλων των ειδών οι παραγκωνισμένοι καλλιτέχνες ανακαλύπονται ξανά και έρχονται στο προσκήνιο. Όπως είναι ίσως αναμενόμενο, πολλοί από αυτούς τους καλλιτέχνες είναι γυναίκες τις οποίες το κατεστημένο προσπέρασε όταν πρωτοεμφανίστηκαν, είτε γιατί δεν άρεσε το ύφος της δουλειάς τους, είτε εξαιτίας του φύλου τους (πολύ συχνά, δε, και για τους δύο αυτούς λόγους συγχρόνως).

BG_Dorothy_Iannone_Portrait_1Μια τέτοια περίπτωση είναι η Dorothy Iannone. Η ογδοντάχρονη, σήμερα, Iannone δημιουργεί τολμηρά, σαγηνευτικά και άκρως ερωτικά έργα τέχνης από τη δεκαετία του 1960, αλλά μόνο τα πέντε τελευταία χρόνια βρήκε την αναγνώριση που της αξίζει.

Το 2009 το NewMuseum της Νέας Υόρκης υπήρξε το πρώτο αμερικανικό μουσείο στο οποίο έκανε προσωπική έκθεση. Ήταν μικρή αλλά λειτουργούσε συμπληρωματικά στην πολύ μεγαλύτερη της γκαλερί Anton Kern. Μια ακόμα ρετροσπεκτίβα με τίτλο This Sweetness Outside of Time έκανε εγκαίνια στη γκαλερί Peres Projects του Λος Άντζελες το 2010 και την ακολούθησαν εκθέσεις στο Palais de Tokyo του Παρισιού και στο Camden Arts Centre του Λονδίνου. Την τρέχουσα περίοδο, μια νέα ρετροσπεκτίβα με το ίδιο όνομα γίνεται στο Berlinische Galerie Museum of Modern Art, στο Βερολίνο, όπου εκτίθενται πίνακες, αντικείμενα και βιβλία, όλα έργα δικά της των τελευταίων πενήντα χρόνων.

Όπως είναι ίσως φανερό και από τα ίδια της τα έργα, η Iannone είναι αυτοδίδακτη ζωγράφος· έμαθε να ζωγραφίζει όσο έζησε στο πλευρό του συζύγου της, επίσης ζωγράφου, James Upham. Το 1967, όμως, έκανε ένα ταξίδι στην Ισλανδία που έμελλε να αλλάξει εντελώς την πορεία της ζωής της: εκεί γνώρισε τον καλλιτέχνη Dieter Roth και μία εβδομάδα αργότερα εγκατέλειψε τον σύζυγό της για να ζήσει μαζί του. Η σχέση αυτή αντέστρεψε τους κανόνες: αντί να γίνει μούσα του εκείνη, έγινε δική της «μούσα» ο Roth. Από τη στιγμή που τον γνώρισε άρχισε να απεικονίζει στην τέχνη της τους δυο τους και (λίγο αργότερα) άλλα ζεγάρια, να κάνουν παθιασμένο χωρίς φραγμούς έρωτα. Η τέχνη της έγινε ενός είδους συνήγορος εκείνου που η ίδια αποκαλεί «εκστατική ένωση».

Φυσικά, αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά οδήγησαν τη δουλειά της στο περιθώριο, τα έργα της στην αφάνεια και στη λογοκρισία. Ευτυχώς, όχι πλέον. H Iannone συνδυάζει τις ευαισθησίες μιας αυτοδίδακτης καλλιτέχνιδος του 20ού αιώνα με την αρχαία τέχνη του έρωτα· δημιουργεί ένα καταπληκτικό μίγμα ζωγραφικής, κόμιξ, εικονογράφησης και πορνό.

Παραθέτουμε χαρακτηριστικά δείγματα έργων της που θα εκτίθενται στη Berlinische Galerie μέχρι το τέλος της εβδομάδας. Όποιος θέλει να μάθει περισσότερα για την Iannone, ένα καλό σημείο εκκίνησης είναι η κριτική της Karen Rosenberg, στους New York Times, το 2009.

BG_Dorothy_Iannone_I_Dreamt_There_Was_An-Emperor_Antony

  “I Dreamt There Was An Emperor Antony” (1970), 200 x 130 cm, ahlers collection (© Dorothy Iannone)

BG_Dorothy_Iannone_On-And-On

 “On And On” (1979), 70 x 65 cm, Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie 1999 Schenkung Mike Steiner (© Dorothy Iannone)

BG_Dorothy-Iannone_The_Sheltering_Sky_Serie_Movie_People

 “The Sheltering Sky” from ‘Movie People’ series (2010), 53 x 55 x 16 cm (© Dorothy Iannone, photo by Hans-Georg Gaul)

BG_Dorothy-Iannone_Singing_-Box

 Dorothy Iannone, “Singing Box” (1972), 52 x 34 x 26 cm, ahlers collection (© Dorothy Iannone, photo by Jochen Littkemann)

BG_Dorothy_Iannone_Statue_of_Liberty

 “The Statue of Liberty” (1977), 83.5 x 60cm, Herausgegeben von Studio Galerie Mike Steiner, Berlin – 76/100 (courtesy the Künstlerin, Air de Paris, Paris, and Peres Projects, Berlin)

BG_Dorothy-Iannone_Love_the_stranger

 “Love the Stranger” (1981), 142 x 102.5 cm, Privatsammlung Schweiz, (© Dorothy Iannone, photo by Friedrich Rosenstiel)

‹Ωfifl

“The Next Great Moment In History Is Ours” (1970), 73 x 102 cm (courtesy die Künstlerin, Air de Paris, Paris, and Peres Projects, Berlin) (photo by Joachim Littkemann)

BG_Dorothy_Iannone_aus-der-Serie-People2

“People” (1966/67), approx. 36 x 21 x 1.2 cm, ahlers collection (© Dorothy Iannone)

‘‰†

“Hommage Aux Femmes Et Aux Hommes” (1983), 160 x 120 cm, Fondazione per l’Arte Moderna e Contemporanea – CRT on loan from Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea, Rivoli-Turin, and GAM – Galleria Civica d’Arte Moderna e Contemporanea, Turin, (© Dorothy Iannone, photo by Marc Domage, Paris)

BG_Dorothy-Iannone_I_-Was_Thinking_Of_You

“I Was Thinking of You” (1975), 233 x 173.5 x 54 cm, ahlers collection (© Dorothy Iannone)

BG_Dorothy-Iannone_Brokeback-Mountain_Serie_Movie_People

“Brokeback Mountain” from the ‘Movie People’ series (2010), 53 x 54 x 18 cm (courtesy the Künstlerin, Air de Paris, Paris, and Peres Projects, Berlin, photo by Hans-Georg Gaul)

Πηγή: Hyperallergic

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Eικαστικά

Το dim/art στο Facebook
Το dim/art στο Facebook

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.