Pin-ups

Στο βιβλίο της H Τέχνη του Pin up (The Art of Pin-up), η Dian Hanson περιγράφει την αφίσα Pin-up ως μια «προκλητική, αλλά ποτέ εντελώς αποκαλυπτική εικόνα μιας γυναίκας, φιλοτεχνημένη ειδικά για να αναρτηθεί δημόσια σε χώρους όπου συχνάζουν άντρες».

Όμως αυτή η φανταστική γυναίκα δεν είναι μόνο ελκυστική. «Η σεξουαλικότητά της είναι φυσική και ανεπιτήδευτη, και η αποκάλυψη του γυμνού μέρους του σώματός της είναι πάντα τυχαία: ένα αγκίστρι πιάνεται και τραβά το πάνω μέρος του μαγιώ της, η μηχανή μιας βάρκας σκίζει τη φούστα της, ένα  σκανταλιάρικο κουτάβι την κάνει να σκουντουφλήσει ή η (σχεδόν υποχρεωτική) παιχνιδιάρικη αύρα σηκώνει το στρίφωμά του φορέματός της, αποκαλύπτoντας ζαρτιέρες και καλτσοδέτες, αλλά ποτέ όλα για όλα».

Από τότε που η δημοσιότητά τους εκτοξεύθηκε, στην περίοδο του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, οι εικόνες Pin-up έχουν παίξει διάφορους ρόλους: έμπνευση για τους στρατιώτες, διαφημιστική φωτογραφία, κιτς νοσταλγία και cult αισθητική. Δυστυχώς, όμως, η εικόνα προκλητικών γλουτών και κατακόκκιννων χειλιών πολύ σπάνια αναγνωρίζεται ως έργο που ανήκει στις «Καλές Τέχνες».

o-PIN-900Enoch Bolles

Η ολοκαίνουργια δουλειά του εκδοτικού οίκου Taschen με τίτλο Η τέχνη του Pin up, ένα βιβλίο-χάρμα οφθαλμών, διερευνά τη δουλειά δέκα σημαντικών καλλιτεχνών του είδους, εμβαθύνοντας στις ιστορίες που ενέπνευσαν την όλο λαγνεία δουλειά τους. Η ερωτική αυτή επιτομή περιλαμβάνει έργα που δημιουργήθηκαν από το 1920 μέχρι το 1970 και έχουν αναπαραχθεί, στην πλειοψηφία τους, από τις αυθεντικές εκδόσεις – κάτι εξαιρετικά σπάνιο για τη λογοτεχνία του Pin up. «Αγόραζα κάθε Pin up βιβλίο που υπήρχε», εξηγεί η Hanson στην Huffington Post, «και υπήρχαν πολλά τέτοια βιβλία, αλλά όλα είχαν φτιαχτεί από φτωχά πρωτότυπα: ημερολόγια, δισέλιδα περιοδικών και κακές σαρώσεις».

»Και μετά, γνώρισα τον Charles Martignette· είχε στην κατοχή του πάνω από 4.000 κομμάτια. Μεγάλο μέρος αυτού το υλικού είχε καταστραφεί από τους εκδότες και τους δημιουργούς ημερολογίων όταν ακόμη βρισκόταν στα χέρια τους. Εξαιτίας της «ελαφρότητάς» του, και δεδομένου ότι ο κύριος λόγος της ύπαρξής του ήταν η απόλαυση του ανδρικού πληθυσμού, δεν αξιολογήθηκε ποτέ ως σημαντικό. Ακόμη κι όταν οι πρωτότυπες εικόνες ήταν ελαιογραφίες μεγάλου μεγέθους, δεν ήταν σε θέση να εκτιμήσουν την εγγενή αξία τους».

o-NUDE-900Gil Elvgren (c) Brown & Bigelow

Οι ωραιοποιημένες εικόνες, αισθησιακές χωρίς να γίνονται χυδαίες, αποτελούν μια απολαυστική αναδρομή σε απλούστερους καιρούς, όταν η θέα μιας γυμνής γυναίκας απαιτούσε κάτι περισσότερο από ένα κλικ στον υπολογιστή. Εξάλλου, οι εικόνες αυτές θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ακόμα και φεμινιστικές, καθώς απεικονίζουν τη γυναικεία απελευθέρωση στα πρώτα στάδιά της. Και ενώ το να θαυμάζει κανείς τις εικόνες ελκυστικών γυναικών δεν είναι κάτι καινοφανές, το να εξετάζει τις πινελιές που τις δημιούργησαν είναι εκπληκτικά πρόσφατο.

«Αυτός ο άνθρωπος κατάφερε να συγκεντρώσει σχεδόν τα πάντα, να τα πακετάρει και να τα αποθηκεύσει στη Φλόριντα, όπου κανείς δεν θα μπορούσε να τα δει. Όταν πέθανε το 2008, η συλλογή του διασκορπίστηκε και ξαφνικά όλη αυτή η Pin-up τέχνη βγήκε στην αγορά, έγινε αντίγραφα, έγινε προσβάσιμη και διαδόθηκε. Εκείνος είχε τραγική τύχη –πέθανε πολύ νέος– αλλά για την τέχνη του Pin-up και για τους θαυμαστές και τους συλλέκτες της, όλο αυτό ήταν μια ευτυχής συγκυρία. Το βιβλίο πραγματικά ξανασυγκεντρώνει τη συλλογή αυτή – κι έτσι, μπορεί κανείς να δει το πρωτότυπο αυτό υλικό για πρώτη φορά, σε ένα βιβλίο που το αντιμετωπίζει ως πραγματική τέχνη».

slide_372646_4324660_free

slide_372646_4324662_free

slide_372646_4324664_free

slide_372646_4324666_free

slide_372646_4324668_free

slide_372646_4324670_free

slide_372646_4324676_free

slide_372646_4324678_free

slide_372646_4324680_free

slide_372646_4324682_free

slide_372646_4324686_free

slide_372646_4324684_free

Πηγή: Huffington Post. Μετάφραση για το dim/art: Μαρία Αντωνοπούλου Τσικαρδάνη

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Εικαστικά

Το dim/art στο Facebook
Το dim/art στο Facebook

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.