Σχέση / Σχάση

Μια έκθεση, ένα βιβλίο

—Κείμενο & Εικόνες: Γιώργος Ίκαρος Μπαμπασάκης και Ελεάννα Μαρτίνου—

One’s not half of two; two are halves of one./ Το ένα δεν είναι το μισό του δύο, αλλά τα δύο μισά του ένα.
e.e. cummings

εξώφυλλο

1. Εδώ και εφτά χρόνια επιχειρούμε πρακτικά μια συνάντηση των Τεχνών, ένα διαρκές rave ανάμεσα στη ζωγραφική, τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, τη μουσική, το θέατρο. Με κάθε ευκαιρία, αλλά και με περιορισμένη μεθοδικά την εμπλοκή του τυχαίου, σαν να κινιόμαστε σε έναν λαβύρινθο που τον μετατρέπουμε σταδιακά και συστηματικά σε σκακιέρα, προσπαθούμε να εντοπίσουμε αλληλεπιδράσεις και κοινά περάσματα.

1

2. Η Ελεάννα Μαρτίνου παιρνει τώρα φτωχά υλικά, απομεινάρια από μετακομίσεις, σπαράγματα από άλλα έργα, χαλασμένα ανταλλακτικά από μηχανήματα, καλάμια, βίδες, ξύλα, σούστες, και πλέκει (κυριολεκτικά) με δαύτα ένα υπερσύγχρονο τσαρδί, ένα υπονεωτερικό, όπως θα έλεγε ο Γιώργος Τζιρτζιλάκης, μαυσωλείο προς κατοίκηση, ναι, ένα μαυσωλείο που είναι και κάμαρα, καφενές, κοτέτσι, καταφύγιο, γιάφκα. Μια αποθήκη του ουρανού που την έφτιαξε μέσα σ᾽ ένα γκαράζ ενόσω ο Μπαμπασάκης τής ψιθύριζε ξανά και ξανά, σαν να ψαλμωδεί, τους στίχους του Καρούζου «Μιλώ από ένα υπόγειο· μιλώ απ’ το υπερώο της Ελλάδας».

2

3. Ο Γιώργος Ίκαρος Μπαμπασάκης συνθέτει, επίσης με επίτηδες φτωχά υλικά, μιαν ολιγόλεκτη θεωρία για την Τέχνη. Τρία μέρη: Μέσα/ Έξω/ Πέραν. Το μυαλό του είναι εκκρεμές, πάει από το My Way (Sinatra) και το It’s my life and I do what I want (Animals) στου Πεντζίκη το Άνοιγμα στο Αίνιγμα του Άλλου, στην Αγάπη.

3

4. Η Μαρτίνου ξετυλίγει τρία μεγάλα μπάνερ, τρία λάβαρα, που παραπέμουν στον Ακίρα Κουροσάβα και στις σημαίες των Ιαπώνων πολεμιστών, αλλά και στον πάπυρο, τη μεμβράνη, την κόλλα αναφοράς, τα σκονάκια στο γυμνάσιο. Έχει επιχειρήσει να χαρτογραφήσει το χάος των σύγχρονων μεταπόλεων, των αχανών λαβυρίνθων όπου εκατομμύρια άνθρωποι ζουν, ονειρεύονται, εργάζονται, συναντιούνται, ερωτεύονται. Τρία μεταβιομηχανικά τοπία του ιλιγγιώδους καλειδοσκόπιου που είναι η σύγχρονη ζωή. Τα κρεμάει από το ταβάνι, και αιωρούνται, για να μας θυμίζουν ό,τι αγαπήσαμε μέσα στα ερείπια μιας εποχής.

4

5. Ο Μπαμπασάκης μετακινείται ακατάπαυτα από το χάος στο χαρτί, όπως έλεγε ο Γιώργος Ιωάννου και επαναλάμβανε ο Χρήστος Βακαλόπουλος. Περιπλανιέται. Μόνο λίγο καιρό ξαποσταίνει στου Au revoir την μπάρα, και πιάνει ξανά δουλειά: λαβύρινθος και σκακιέρα, λαβύρινθος και σκακιέρα, λαβύρινθος και σκακιέρα. Ξανά και ξανά: λαβύρινθος και σκακιέρα, λαβύρινθος και σκακιέρα, λαβύρινθος και σκακιέρα. Και πάλι: λαβύρινθος και σκακιέρα, λαβύρινθος και σκακιέρα, λαβύρινθος και σκακιέρα.

5

6. Η Μαρτίνου προχωρεί σε μια αναδιευθέτηση των υλικών, επιφυλάσσει μια νέα χρήση στα μικρά ασημένια τάματα, φτιάχνει μ᾽ αυτά λευκούς άσπιλους άμωμους κατοίκους μιας Νέας Πολιτείας, της Οκτάνας του Μέλλοντός μας που θέλουμε να είναι ήδη παρούσα, φτιάχνει γυναίκες και άντρες που ξέρουν να ονειρεύονται με ανοιχτά τα μάτια.

6

7. Οι Μαρτίνου και Μπαμπασάκης διαλύουν και ανασυνθέτουν τα υλικά του κόσμου. Βιβλία, χάρτες, δίσκοι γραμμοφώνου, φωτογραφίες, μαγνητοταινίες, περιοδικά, σκελετοί ηλεκτρονικών υπολογιστών, μηχανισμοί ρολογιών του άλλοτε χρόνου, πλαστικά φανταράκια, μαρκαδόροι, αφίσες, μανταλάκια, συνδετήρες, πένες, όλα όσα διευκολύνουν την επικοινωνία αλλά και τη διαρρηγνύουν όταν πρέπει. Σχετίζομαι με ό,τι είναι όμοιό μου και με ό,τι με αναγνωρίζει σαν όμοιό του. Διαρρηγνύω κάθε σχέση με ό,τι επιχειρεί κακόβουλα να υπονομεύσει το Σχέδιό μου, το Σχέδιό μας. Σχέση/Σχάση. Junction/Disjunction. Ιδού η Διαλεκτική. Ιδού και ο Έγελος.

7

 

* * *

Η έκθεση «Σχέση / Σχάση»

Info

Η Ελεάννα Μαρτίνου, σε συνεργασία με τον ΑΚΤΟ και με την Eleftheria Tseliou gallery, παρουσιάζει την ενότητα έργων Σχέση / Σχάση όπου το πεδίο έρευνας είναι το δίκτυο.

Η περιπλάνηση καταγράφεται άλλοτε με κατασκευές τριών διαστάσεων, άλλοτε με ζωγραφική και άλλοτε με ψηφιακά μέσα. Σχέση / Σχάση: Από τη μια, η παγκοσμιοποίηση και ένας τρόπος αντίληψης των πραγμάτων που χαρακτηρίζει όσους γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1980 και από την άλλη, η ιστορία που κρύβεται πίσω από μια καρφωμένη ξύλινη πόρτα κάποιας επαρχιακής κατοικίας όπου μεγάλωσαν οι γονείς μας, μια πόρτα που παραμένει ερμητικά κλειστή. Δὐο όροι, σε διαρκή εναλλαγή.

Η σύγχρονη τεχνολογία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συνδέουν μεταξύ τους όσους εξακολουθούν να πιστεύουν στις ανθρωπιστικές αξίες και στη διακίνηση των ιδεών. Η διασπορά των γεωγραφικών κέντρων οδηγεί στην ανάγκη αναδόμησης του χώρου, του συναισθήματος και των αξιών.

Διάρκεια έκθεσης: 15/1 έως 12/2

Χώρος έκθεσης: ΑΚΤΟ, Ευελπίδων 11Α, Πεδίο του Άρεως
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή 10.00-22.00, Σάββατο 10.00-15.00

* * *

Ελεάννα Μαρτίνου CV

martinouΓεννήθηκε το 1981 στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (2000 – 2006) και ολοκλήρωσε το Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών Αθήνας το 2009. Έχει συμμετάσχει σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό και έχει εργαστεί για σκηνικά στο θέατρο και για εικονογράφηση βιβλίων. Έργα της ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές.

Αναλυτικά: http://eleanna-martinou.webnode.gr/

Γιώργος Ίκαρος Μπαμπασάκης CV

babassakisΟ Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης (Απρίλιος 1960) είναι ποιητής, μεταφραστής και συγγραφέας/ Μελετητής των πρωτοποριών (Φουτουρισμός, Dada, Υπερρεαλισμός), της Beat Generation και του ρεύματος για την «υπέρβαση και την πραγμάτωση της Τέχνης» (Cobra, Λεττριστές, Καταστασιακοί)/ Ίδρυσε και διηύθυνε την επιθεώρησηPropaganda (1997-2002)/ Έχει γράψει βιβλία για τον William Burroughs και τον Guy Debord. Διευθύνει το εγχείρημα ΚΟΡΕΚΤ (εκδόσεις Νεφέλη), και τις σειρές «Αιφνίδια Ντοκιμαντέρ» (εκδόσεις Γαβριηλίδης), «Radio Propaganda» (εκδόσεις Σαιξπηρικόν) και «Radio Bookspotting» (εκδόσεις Κριτική)/ Το πολυσυζητημένο μυθιστόρημά του Διασυρμός, πρώτο μέρος της Τριλογίας του Χάους, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εστία, από τις οποίες μόλις κυκλοφόρησε και το δεύτερο μέρος με τίτλο  Αγάπη/Love/ Από το 2012 διατηρεί τη Στήλη Radio Βookspotting στη Lifo/ Διδάσκει στο Μεταπτυχιακό Ψηφιακών Μορφών Τέχνης της ΑΣΚΤ/ Διδάσκει Φιλοσοφία της Εικόνας στον ΑΚΤΟ/  Mέλος του Κύκλου Ποιητών και της Εταιρείας Συγγραφέων.

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία De profundis

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Εικαστικά

Το dim/art στο facebook

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.