Home

—της Όλγας Σελλά—

Είναι απολύτως σίγουρο ότι πράγματι δεν έχει ιδέα από την ελληνική πραγματικότητα ο Γιαν Φαμπρ. Διαφορετικά δεν θα δημοσιοποιούσε ημέρα  Σάββατο την εκτενέστατη ανοικτή επιστολή που απέστειλε στους Έλληνες καλλιτέχνες. Αν ήξερε την ελληνική πραγματικότητα, θα γνώριζε πως, σε ό,τι αφορά τα έντυπα Μέσα, έχουν «κλείσει» όλα τα φύλλα. Όσο για τα ηλεκτρονικά Μέσα, δεν έδειξαν ιδιαίτερη προθυμία για άμεση ενημέρωση. Γιατί ακόμη και όσοι απασχολούνται στα ηλεκτρονικά Μέσα τα Σαββατοκύριακα κάνουν πιο πεζά πράγματα: πηγαίνουν στο super market, συνοδεύουν τα παιδιά τους σε παιδικά πάρτι, βλέπουν τους φίλους τους, κ.ο.κ. Ο βασικός θόρυβος έγινε από τα social media κατ’ αρχήν. Κυρίως με τη δημοσιοποίηση της επιστολής και μερικά πρώτα σχόλια.

Την διάβασα λοιπόν προσεκτικά αργά το βράδυ. Είναι πράγματι γραμμένη με ύφος που σε πρώτη ανάγνωση σε κλονίζει —«μήπως ήμασταν αγενείς και σκληροί;» Η δεύτερη ανάγνωση όμως απλώς αναδεικνύει ένα σωρό ενδιαφέροντα στοιχεία, πρωτίστως για την προσωπικότητα του Γιαν Φαμπρ, της οποίας μια γεύση είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε στην περίφημη συνέντευξη Τύπου. Και εκεί μου είχε κάνει εξαιρετικά κακή εντύπωση το ότι διέκοψε τη συνέντευξη Τύπου για να διορθώσει τον υπουργό Πολιτισμού σε κάτι που είπε λάθος. Είναι σαν να είστε καλεσμένοι σε τραπέζι και να μαλώνετε την οικοδέσποινα επειδή έβαλε σε λάθος θέση τα… μαχαιροπήρουνα. Αλλά τότε είχαμε άλλον τραχανά απλωμένο και δεν σταθήκαμε πολύ σ’ αυτό το σημείο.

Ο Γιαν Φαμπρ επιτέλους συστήνεται μ’ αυτή την επιστολή του. Ως ένας άνθρωπος που προκειμένου να υπερασπιστεί τον εαυτό του δεν διστάζει να αδειάσει το υπουργείο της χώρας που τον προσκάλεσε να αναλάβει έναν θεσμό (γιατί αυτό κάνει στο μεγαλύτερο μέρος της επιστολής. Και ναι, είναι αποκαλυπτικό και χρήσιμο, αλλά εξακολουθεί να είναι και άκομψο). Ως ένας άνθρωπος με ουρανομήκη έπαρση, η οποία καταπίνει τους συναδέλφους του και θεωρεί ότι η αγωνία των καλλιτεχνών να ζήσουν από τη δουλειά τους είναι «κοινωνικοοικονομικά επιχειρήματα». Ως ένας δημιουργός που οι καλλιτεχνικές του προτάσεις έχουν βασιστεί, σε μεγάλο βαθμό, στο στοιχείο της πρόκλησης, αλλά δεν κατανοεί ότι το persona non grata υιοθετήθηκε ως πρόκληση. Ως ένας άνθρωπος που θεωρεί ότι έχει το αλάνθαστο, έχει μόνο δίκιο, και ως εκ τούτου μπορεί να εγκαλεί και να επιπλήττει, με διάχυτη μάλιστα την ειρωνεία στις επιπλήξεις του.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η προσωπικότητα και τα χαρακτηριστικά ενός καλλιτέχνη απογοητεύουν τους θαυμαστές του. Είναι συχνό φαινόμενο. Ίσως να είμαι εγώ η ρομαντική, και να θεωρώ ότι οι καλλιτέχνες, οι δημιουργοί, οι άνθρωποι της τέχνης εν γένει είναι άνθρωποι που αφουγκράζονται τις αγωνίες των ανθρώπων, βλέπουν πίσω από το πρώτο επίπεδο, αναδεικνύουν τα κρυμμένα, τα μύχια… Ο Γιαν Φαμπρ δεν μίλησε απλά και άμεσα στη συνέντευξη Τύπου. Δεν μοιράστηκε τους προβληματισμούς του, δεν μίλησε για τις δυσκολίες που είχε μπροστά του, δεν απευθύνθηκε στους καλλιτέχνες αυτής της χώρας και δεν εξήγησε, με κάποιον τρόπο, τους όρους που έθεσε στο υπουργείο.

Την ώρα που τελείωνα την ανάγνωση της επιστολής του Γιαν Φαμπρ είδα στο facebook την ανάρτηση του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου για την προετοιμασία που κάνει ο σκηνοθέτης Γιάννης Καλαβριανός στο Μόναχο για μια παραγωγή πανευρωπαϊκής συνεργασίας· είδα τις φωτογραφίες της Κατερίνας Ευαγγελάτου και του Αργύρη Ξάφη από τη Μόσχα. Μου έστειλε η Μαρία Χατζηεμμανουήλ φωτογραφίες από το πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου της Βουδαπέστης, όπου κυριαρχεί η παράσταση της «Ιλιάδας». Ήταν η στιγμή που διάβαζα τις τελευταίες φράσεις της επιστολής Φαμπρ: «Αλλά μην ξεχάσετε ν’ ανοίξετε επίσης τα αυτιά σας και τα μάτια σας»!!!

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Πολιτισμός και πολιτική

 

Το dim/art στο facebook

follow-twitter-16u8jt2 αντίγραφο

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s