Home

Μετράμε τις μέρες μέχρι τα εγκαίνια της έκθεσης GR80s. Η Ελλάδα του Ογδόντα στην Τεχνόπολη στις 25 Ιανουαρίου 2017. Το dim/art είναι χορηγός επικοινωνίας της έκθεσης και παρουσιάζει μερικές από τις ενότητες – περίπτερα.

Στο περίπτερο που είναι αφιερωμένο στην ιδεολογία (με επιμελητή τον Νικόλα Σεβαστάκη), πρωταρχικό έκθεμα θα είναι η λαϊκιστική ιδεολογία στις πολεμικές και διάφορες άλλες εκφάνσεις που παίρνει στη δεκαετία του ’80. Ταυτόχρονα, θα αποτυπωθούν στοιχεία για την εξέλιξη των αριστερών ιδεών και της αριστερής θεωρίας, τη γέννηση μιας φιλελεύθερης και νεοφιλελεύθερης πολιτικής σκέψης στο χώρο της ελληνικής Δεξιάς και της διαμόρφωσης ενός νεορθόδοξου πνευματικού και πολιτικού χώρου. Η αναζήτηση των διεργασιών που αφορούν την ιδεολογία του ’80 δεν θα περιοριστεί στο πολιτικό πεδίο, αλλά θα επεκταθεί σε εκείνο του πολιτισμού, του αθλητισμού, της θρησκείας κ.ά.

GR 80s — #IΔΕΟΛΟΓΙΑ

—του Νικόλα Σεβαστάκη—

02Η ελληνικότητα, η σύγχρονη ταυτότητα, οι ελληνικές διαφορές και ιδιομορφίες. Και ο Έλληνας όχι ως αφηρημένο άτομο, γρανάζι, μηχανή κατανάλωσης κλπ. αλλά ως πρόσωπο που αποκτά νόημα στην «κοινότητά του». Το 1983 είναι ο χρόνος που αυτές οι λέξεις αρχίζουν να αποκτούν μεγαλύτερη δημοσιότητα και να γίνονται θέμα. Ακόμα και σε εμβληματικές πολιτιστικές εκφράσεις της περιόδου, όπως ο δίσκος του Διονύση Σαββόπουλου «Τραπεζάκια Έξω». Η συζήτηση για τη  νέο-ορθοδοξία και τη σχέση της με την Αριστερά θα αποτελέσει μια από τις «ιστορίες» της περιόδου. Με θετικές και αρνητικές αντιδράσεις. Κάτω και πέρα από την επίσημη πολιτική ατζέντα αλλά και σε επαφή μαζί της, για παράδειγμα, στις αντιδράσεις για την εισαγωγή του μονοτονικού συστήματος (καταγγελία της γλωσσικής εκπτώχευσης) ή στις ανησυχίες που προκαλεί η νέα φάση του Κυπριακού, με την ανακήρυξη της Τουρκικής Δημοκρατίας της Βορείου Κύπρου, του «ψευδο-κράτους του Ντενκτάς».

Γύρω από το θέμα της ταυτότητας και της ιδιοπροσωπίας των Ελλήνων, προβάλλεται το άγχος της απώλειας και της εθνικής αλλοτρίωσης. Πολλοί θα δουν το φάντασμα του παρασιτικού, δυτικότροπου καταναλωτισμού παράλληλα με τα εθνικά θέματα, που θα γεννήσουν, έκτοτε, πολλές πολιτικές κρίσεις.

Στη μεθόριο πολιτισμού και πολιτικής, ατομικής αγωνίας και συλλογικών ερωτημάτων, αυτή η επιστροφή της απορίας για την ταυτότητα και τις οφειλές της στην Ανατολή και στη Δύση, στο πρόσωπο και στο άτομο, στη θερμή κοινότητα ή στο ψυχρό κράτος, είναι ένας απ τους άξονες της ελληνικής ιδεολογίας. Και θα φτάσει κι αυτή, με παραλλαγές και υβριδισμούς, μέχρι τα όψιμα χρόνια του Μνημονίου και τις πατριδογνωσίες της αγανάκτησης.

commentator

* * *

12592433_551325605017396_2645910578082511260_nΟ Νικόλας Σεβαστάκης γεννήθηκε το 1964 στη Σάμο. Σπούδασε πολιτικές επιστήμες στην Πάντειο και πολιτική θεωρία (DEA), στο Institut d’ Etudes Politiques του Πανεπιστημίου Lyon II-Lumières. Ασχολήθηκε παράλληλα και επί χρόνια με τη λογοτεχνία, την κριτική και την αρθρογραφία γνώμης σε εφημερίδες και περιοδικά. Έχει δημοσιεύσει, μεταξύ άλλων, τα δοκίμια Η Αλχημεία της Ευτυχίας. Δοκίμιο για τη σοφία της εποχής (Πόλις, 2000), Κοινότοπη Χώρα. Όψεις του δημοσίου χώρου και αντινομίες αξιών στη σημερινή Ελλάδα (Σαββάλας, 2004), Φιλόξενος μηδενισμός. Μια σπουδή στον homo democraticus (Εστία, 2008), Δοκιμές και Αναγνώσεις. Πολιτική, λογοτεχνία, φιλοσοφία (Opportuna, 2011). Στο χώρο της πεζογραφίας εμφανίστηκε από το 2014 με τα βιβλία Γυναίκα με ποδήλατο και Άντρας που πέφτει (και τα δύο από τις εκδόσεις Πόλις). Από το 1999 διδάσκει πολιτική και κοινωνική φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και από το 2006 στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ όπου έχει εκλεγεί Καθηγητής. Συνεργάζεται σε τακτική βάση με τη Lifo και ζει στη Θεσσαλονίκη.

GR80s, το site
GR80s στο facebook
GR80s στο twitter

gr80s_logotitle_gr

 

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία GR80s

Το dim/art στο facebook

Το dim/art στο twitter

instagram-logo

img_logo_bluebg_2x

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s