Τι γυρεύει ο Ρενουάρ στο παζάρι;

—Associated Press / για το dim/art: Μαργαρίτα Ζαχαριάδου—

 

Ήταν ένας πίνακας διαστάσεων 15Χ25 εκ., πολύχρωμος, σε φανταχτερή κορνίζα, και αποτέλεσε την πραγματοποίηση της πιο κοινής φαντασίωσης όσων ψωνίζουν σε παζάρια. Η ανώνυμη έως και σήμερα κυρία από την περιοχή του Σεναντόα Βάλεϊ της Δυτικής Βιρτζίνια, που αγόρασε τον συγκεκριμένο πίνακα από το παζάρι μαζί με άλλα μπιχλιμπίδια έναντι 7 δολαρίων, δεν είχε ιδέα ότι στα χέρια της είχε περιέλθει ένας Ρενουάρ. Έτσι, τον άφησε για δύο χρόνια σε μια κούτα, μέχρι να αποφασίσει να αξιοποιήσει τη χρυσαφιά κορνίζα, η οποία έφερε την επιγραφή RENOIR. Ίσως γι’ αυτό (και ευτυχώς για τον κόσμο της ζωγραφικής), πριν ξεφορτωθεί τον υπάρχοντα καμβά, τον πήγε για αξιολόγηση στον οίκο δημοπρασιών της κοντινής πόλης Αλεξάντρια (βέβαια, είναι από μόνο του εντυπωσιακό το γεγονός ότι η Αλεξάντρια, μια πόλη 150.000 κατοίκων, διαθέτει οίκο δημοπρασιών). Η Ανν Κρέινερ, διευθύντρια του οίκου και ειδική στα έργα τέχνης, κατάλαβε πως είχε μπροστά της ένα αυθεντικό κομμάτι από την πρώτη στιγμή που η ανώνυμη ιδιοκτήτριά του τον έβγαλε από τη σακούλα σκουπιδιών όπου τον είχε τυλίξει. Πέρα από την επιγραφή στην κορνίζα, η Κρέινερ αναγνώρισε σαφώς τα χρώματα και την τεχνοτροπία. Επίσης, στο πίσω μέρος του καμβά υπήρχε ένας αριθμός. Η Κρέινερ αναζήτησε τον αριθμό στον κατάλογο της γαλλικής γκαλερί Bernheim-Jeune, όπου έχουν δημοσιευτεί όλα τα έργα του Ρενουάρ. Το βρήκε στον πρώτο τόμο.

Πρόκειται για το έργο αρ. 24349 του Ρενουάρ, με τίτλο «Paysage Bords de Seine», δηλαδή «Όχθες του Ποταμού Σηκουάνα».

«Δεν είναι από τους πίνακες που θα επέλεγε κανείς να αντιγράψει», λέει η Ανν Κρέινερ. «Αν είναι να φτιάξεις αντίγραφο, διαλέγεις κάτι πιο εύκολο».

Ο πίνακας, που χρονολογείται από το 1879, θα βγει σε δημοπρασία στις 29 Σεπτεμβρίου και αναμένεται να πιάσει τουλάχιστον 75.000 δολάρια.

Μετά από έρευνα, η Ανν Κρέινερ ανακάλυψε ότι ο Ρενουάρ είχε δωρίσει τον πίνακα στη γυναίκα που του είχε ποζάρει, και αυτή εν συνεχεία τον πούλησε σε κάποιον Αμερικανό δικηγόρο. Το πώς κατέληξε, βέβαια, στο παζάρι στη Δυτική Βιρτζίνια, παραμένει άγνωστο.

2 comments

  1. Παίζοντας με τα περίπου ομόηχα Ρενουάρ (Renoir) – ρενάρ (renard), ίσως δίνεται μια πρώτη απάντηση στο ερώτημα: «Τί γυρεύει ένας Renoir στο παζάρι».
    Ας μη ξεχνούμε ότι η σχετική δική μας παροιμία διατυπώνεται με το ερώτημα: » Τί γυρεύει η αλεπού στο παζάρι». Και τα παζάρια -ανά την επικράτεια- είναι γεμάτα από γούνες ρενάρ και ψευτορενάρ.

    Αλλά, ας δούμε λίγο πιο σοβαρά το ζήτημα. Πολλά αξιόλογα πράγματα διασώθηκαν από τους πάγκους παζαριών και παλαιοπωλείων. Πολλά χειρόγραφα ανέκδοτων βιβλίων ή και σπάνια βιβλία. Ο Μακρυγιάννης π.χ. κάπως έτσι διασώθηκε από τον Βλαχογιάννη, αν θυμάμαι καλά. Ανάλογη ήταν και η παρουσία του Θεόφιλου και άλλων. Ο σπουδαίος πάπυρος Rhind σε παζάρι της Αιγύπτου πουλήθηκε, επίσης.
    Συχνά συμβαίνει να πετιούνται στα σκουπίδια πολίτιμα τεκμήρια της ιστορίας, χειρόγραφα, έργα τέχνης, από ανίδεους κληρονόμους πραγματικών θησαυρών του παγκόσμιου πολιτισμού.

    Στην προκειμένη περίπτωση η ανίδεη κυρία, που απέκτησε τυχαία τον πίνακα …για την κορνίζα του, της έπεσε και ένας πρώτος λαχνός του λαχείου. Βλέπετε, η τύχη δεν ευνοεί μόνον τους τολμηρούς. Ενίοτε ευνοεί και τους ανίδεους!

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.