Ναι ή όχι;

—της Μαργαρίτας Ζαχαριάδου—

(YES Painting), Yoko Ono, 1966
(YES Painting), Yoko Ono, 1966

Η Γιόκο Όνο είναι περισσότερο γνωστή ως η αμφιλεγόμενη σύζυγος του Τζον Λένον, ήταν όμως (και παραμένει) μια αξιόλογη καλλιτέχνις της avant-garde. Μάλιστα, ένα από τα πιο γνωστά της έργα, ο «Πίνακας στο Ταβάνι», ήταν εκείνο που στάθηκε η αφορμή της γνωριμίας της με τον Λένον:

Ceiling Painting (YES Painting), Yoko Ono, 1966 Flirck«Στο Λονδίνο», έλεγε ο Λένον το 1970 σε μια συνέντευξή του στο Rolling Stone, «υπήρχε τότε [το 1966] μια παρέα του underground: ο Τζον Ντάνμπαρ, που ήταν παντρεμένος με τη Μαριάν Φέιθφουλ, είχε μια γκαλερί ονόματι Indica, κι εγώ τριγυρνούσα τότε λιγάκι στις γκαλερί, όταν είχα χρόνο μεταξύ δύο δίσκων […] Κάποιος μου είπε για μια τρομερή τύπισσα που θα έκανε έκθεση την επόμενη βδομάδα — με ανθρώπους μέσα σε σακούλες, μαύρες σακούλες, και πως θα ήταν λίγο χάπενινγκ και τέτοια. Έτσι πήγα στο ανεπίσημο άνοιγμα που έκαναν πριν τα εγκαίνια, μπήκα μέσα κι άρχισα να τριγυρίζω. Είχε προς πώληση ένα μήλο με τιμή διακόσιες λίρες. Μου φάνηκε φανταστικό — αμέσως έπιασα το χιούμορ της δουλειάς της. Δεν χρειαζόταν να ξέρω και πολλά περί avant-garde, το χιούμορ με κέρδισε αμέσως. Διακόσιες λίρες για να παρακολουθείς ένα μήλο να σαπίζει. Ένα άλλο έργο της όμως ήταν εκείνο που έπαιξε τον αποφασιστικό ρόλο για να καταλήξω στην τελική μου άποψη: μια σκάλα που οδηγούσε σε έναν πίνακα στερεωμένο στο ταβάνι. Έμοιαζε σαν σκέτος λευκός καμβάς, και στην άκρη του κρεμόταν από μια αλυσίδα ένας μεγεθυντικός φακός. Ανέβηκα στη σκάλα κοίταξα μέσα από το φακό και είδα πως έλεγε, με μικροσκοπικά γραμματάκια, ΝΑΙ. Άρα, κάτι θετικό. Ένιωσα ανακούφιση. Είναι τρομερή ανακούφιση να ανεβαίνεις τη σκάλα, να κοιτάς μέσα από τον μεγεθυντικό φακό και να μη βλέπεις ΟΧΙ ή ΑΝΤΕ ΓΑΜΗΣΟΥ ή κάτι τέτοιο. Εντυπωσιάστηκα. Μας σύστησε ο Τζον Ντάνμπαρ — κανείς από τους δυο μας δεν ήξερε τον άλλο. Δεν ήξερε ποιος ήμουν. Μόνο τον Ρίνγκο είχε ακουστά — που νομίζω πως σημαίνει «μήλο» στα γιαπωνέζικα […] Ο Ντάνμπαρ επέμενε να πάει η Γιόκο να χαιρετήσει τον εκατομμυριούχο — καταλαβαίνετε. Κι εκείνη με πλησίασε και μου έδωσε μια κάρτα που έγραφε ΑΝΑΠΝΕΕ. Μια από τις οδηγίες της. Κι εγώ πήρα βαθιά αναπνοή. Έτσι γνωριστήκαμε».

Ο «Πίνακας στο Ταβάνι» της Γιόκο Όνο παραμένει σημείο αναφοράς της avant-garde, ένας εμβληματικός φόρος τιμής στις ήσυχες, σχεδόν πάντα αόρατες καταφάσεις που διαμορφώνουν τη ζωή απείρως πιο δυναμικά από τα πολλά, κραυγαλέα «όχι».

yes

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.