Soviet Photo

—του David Rosenberg. Μετάφραση για το dim/art: Μαρία Τσάκος—

From "Soviet Photo"
Απο το 1926 ως το 1992, το μόνο περιοδικό για τη φωτογραφία —ερασιτεχνική και επαγγελματική— που κυκλοφορούσε στη Σοβιετική Ένωση ήταν το Soviet Photo. Επειδή, όμως, ήταν κρατικό, οι εικόνες που προβάλλονταν μέσα από τις σελίδες του είχαν ως αποκλειστικό στόχο την προπαγάνδα.

Για πολλά χρόνια, στη διάρκεια της δεκαετίας του ΄70 και του ’80, ο καλλιτέχνης Roman Pyatkovka επέμενε να φωτογραφίζει παράνομα θέματα, ρισκάροντας ακόμα και την ελευθερία του, σε περίπτωση που οι φωτογραφίες αυτές υπέπιπταν στην αντίληψη των αρχών. «Ήταν μια εποχή που η αστυνομία έβλεπε ως ύποπτο οποιονδήποτε κρατούσε φωτογραφική μηχανή», έγραψε ο Pyatkova σε ένα email. «Μια εποχή που οποιαδήποτε γυμνή εικόνα θεωρείτο πορνογραφική. Η δουλειά μου ήταν μια πνοή φρέσκου αέρα απέναντι σ’ ένα καταπιεστικό και ολοκληρωτικό καθεστώς».

Το μόνο που ο Pyatkova και μια χούφτα άλλοι καλλιτέχνες επιζητούσαν ήταν να δουλέψουν χωρίς λογοκρισία και να δημιουργήσουν έργα «επικίνδυνα και μαζί συναρπαστικά».

Χρησιμοποιώντας εικόνες της προπαγάνδας του Soviet Photo σε συνδυασμό με τις δικές του παράνομες φωτογραφίες από την περίοδο πριν την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, ο Pyatkova δημιούργησε μια σειρά από έργα με τίτλο «Soviet Photo», τα οποία, όπως έγραψε, επιτρέπουν στον θεατή να «προβληματιστεί πάνω στα ιδεώδη, τις απογοητεύσεις, τη λογοκρισία αλλά και την δημιουργικότητα εκείνης της εποχής».

From "Soviet Photo"

Πολλές από τις εικόνες που συμπεριλαμβάνονται στη σειρά «Soviet Photo» δημιουργήθηκαν με σκοπό να πετύχουν μια αναπλαισίωση του παρελθόντος. «Αυτό που κάνω αυτή τη στιγμή είναι να μεταχειρίζομαι τις φωτογραφικές ιστορικές πηγές σα να ήταν απολιθώματα», γράφει. «Το όνομα που έχω δώσει σ’ αυτή τη μέθοδο είναι «Τέχνη Μνήμης». Η πρότασή μου είναι να εγκαταλείψουμε την αληθοφάνεια του απαθανατισμένου γεγονότος και να ξαναγράψουμε, να φανταστούμε εκ νέου τα γεγονότα μέσα από το πρίσμα της προσωπικής εμπειρίας, η οποία είναι πάντα αληθινή… Με αυτή τη σειρά φωτογραφιών, προσφέρω στο θεατή την ευκαιρία να αναβιώσει κομβικές στιγμές του παρελθόντος μας και, μ’ αυτόν τον τρόπο, ν’ ανακαλύψει το παρόν».

Η ιδέα γι’ αυτή τη δημιουργία γεννήθηκε καθώς προσπαθούσε να σαρώσει ηλεκτρονικά το αρχείο από φιλμ που είχε τραβήξει τις δεκαετίες του ’70 και του ’80. Τότε ανακάλυψε ότι αυτή η διαδικασία του δημιουργούσε την αίσθηση πως ξαναζούσε τα χρόνια της νιότης του στην εποχή της Σοβιετικής Ένωσης. «Η πρόθεση μου είναι, στο σήμερα, στον 21ο αιώνα, να συγκρίνω και να αντιπαραβάλω την επίσημη Σοβιετική με την παράνομη-underground φωτογραφία της εποχής».

From "Soviet Photo"

«Από τη μία πλευρά χρησιμοποίησα τα κομμουνιστικά εικαστικά κλισέ από το περιοδικό — έναν κοσμοναύτη, έναν οδηγό τρακτέρ, έναν διευθυντή αγροτικής κολεκτίβας, μια ράφτρα, κλπ. Από την άλλη, τις εσκεμμένα απλοϊκές και ερασιτεχνικές, στην αισθητική τους, φωτογραφίες γυμνών γυναικών. Όλων αυτών των γυναικών που περίμεναν σε ουρές κουβαλώντας τσάντες με ψώνια που είχαν με κόπο αποκτήσει, έπιναν μαζί μας βότκα και ζούσαν σε πυκνοκατοικημένα κοινόβια.  Οι οποίες, όμως, ήταν και οι γυναίκες με τις οποίες είμασταν φίλοι ή εραστές, εκείνες που ερωτευόμασταν και παντρευόμασταν. Με αυτή την έννοια, αντιπαρέθεσα το ιδεολογικό μεγαλείο με την αληθινή ζωή».

Για το έργο του αυτό, ο Pyatkova αναγνωρίστηκε στον πρόσφατο παγκόσμιο φωτογραφικό διαγωνισμο της Sony («2013 Sony World Photography Awards»), κερδίζοντας τον τίτλο του «Professional Competition Conceptual Winner» («Εννοιολογική φωτογραφία από Επαγγελματία»). Πιστεύει πως η κατηγορία στην οποία διακρίθηκε είναι απόλυτα χαρακτηριστική της δουλειάς του. «Η τέχνη μου βρίσκεται στη συμβολή του τρίστρατου που σχηματίζουν η ιδεολογικοποιημένη “Sots Act” (συντομογραφία του “Socialist Art” ή «Soviet Pop Art”), η βαθιά προσωπική εννοιολογική τέχνη και ο γυμνός ρεαλισμός. Η σύγχρονη εννοιολογική φωτογραφία αντικατοπρίζει τις κοινωνικές σχέσεις και μελετά τις διαφορετικές εκφάνσεις της ζωής. Ένας σύγχρονος καλλιτέχνης είναι η ανάμιξη του κοινωνικού με το προσωπικό σε ακριβείς αναλογίες».

From "Soviet Photo"

* * *

From "Soviet Photo"

* * *

From "Soviet Photo"

* * *

From "Soviet Photo"

Πηγή: Huffington Post

Το dim/art στο facebook
Το dim/art στο facebook

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.