Κλειστόν λόγω shutdown

—Της Katherine Boyle. Απόδοση για το dim/art: Μαρία Τσάκος —

Κατά τη διάρκεια του πρόσφατου ταξιδιού του στην Ουάσινγκτον, ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς επρόκειτο να επισκεφθεί την Εθνική Πινακοθήκη (National Gallery of Art ) για να παραστεί στα εγκαίνια της μεγάλης έκθεσης για το Βυζάντιο με τίτλο Heaven and Earth: Art of Byzantium from Greek Collections η οποία διοργανώθηκε από τη βυζαντιοΓενική Γραμματεία Πολιτισμού σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, την Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον και το Μουσείο J. Paul Getty με χορηγία —από ελληνικής πλευράς— του ΟΠΑΠ ΑΕ.

Εξάλλου, και η ευεργέτης και μία εκ των χορηγών της επιτυχημένης έκθεσης Diaghilev and the Ballet Russes, Adrienne Arsht, είχε σχεδιάσει να παραθέσει εκεί κοκτέιλ προς τιμήν μεγάλου αριθμού δωρητών της Πινακοθήκης οι οποίοι ήθελαν να δουν την έκθεση μία τελευταία φορά πριν το τέλος της.

Και οι δύο επισκέψεις ακυρώθηκαν λόγω του shutdown. Τα δύο αυτά περιστατικά οδηγούν στη διαπίστωση πως το εν λόγω shutdown είναι ακόμα χειρότερο για τα μουσεία της Ουάσινγκτον από ό,τι ίσως είχε αρχικά διαφανεί. Εν ολίγοις, το Σμιθσόνιαν και άλλα μουσεία που συγχρηματοδοτούνται από ομοσπονδιακούς και ιδιωτικούς πόρους, μετά το shutdown θα συναντήσουν δυσκολία στο να εξασφαλίσουν και τις απαραίτητες ιδιωτικές χορηγίες.

SmithsonianCastleΕνώ οι άλλοι κυβερνητικοί οργανισμοί χρηματοδοτούνται εκ ολοκλήρου από την κυβέρνηση, τα μουσεία της Ουάσινγκτον, σύμφωνα με ομοσπονδιακές διατάξεις, λειτουργούν ως μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί. Το Σμιθσόνιαν και η Εθνική Πινακοθήκη λαμβάνουν 70% χρηματοδότηση από το κράτος για τα λειτουργικά τους έξοδα, ενώ τα χρήματα που απαιτούνται για αγορές έργων τέχνης, δημόσια προγράμματα και μεγάλες εκθέσεις εξασφαλίζονται από ιδιώτες χορηγούς και δωρεές. Σήμερα, τα μουσεία αυτά έχουν ήδη μείνει δυο βδομάδες πίσω στο πλάνο των ετήσιων στόχων τους και το shutdown εμποδίζει την ανεύρεση ιδιωτικών κεφαλαίων. Μία ακόμα συνέπεια είναι ότι ενώ τα μουσεία παραμένουν κλειστά τόσο για τους κρατικούς υπαλλήλους τους όσο και για το κοινό, οι υπάλληλοι που πληρώνονται από καταπιστεύματα ιδιωτικών Ιδρυμάτων —στην περίπτωση του Σμιθσόνιαν αυτοί αντιπροσωπεύουν ένα 10% του συνολικού αριθμού υπαλλήλων— εξακολουθούν να εισπράττουν τον μισθό τους κανονικά, χωρίς όμως να εργάζονται.

Παράλληλα, οι διόλου ευκαταφρόνητες εισροές από τα καταστήματα δώρων και τα εστιατόρια που στεγάζονται στα μουσεία έχουν επίσης διακοπεί και πολύ σύντομα θα αρχίσει να γίνεται αισθητή και αυτή η μείωση εσόδων στον προϋπολογισμό τους.

Σε περίπτωση πάντως που το shutdown εξακουληθήσει επί μακρόν, ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι ότι θα χαθούν δωρέες και χορηγίες. Όπως ακριβώς η Arsht και οι προσκεκλημένοι της δεν μπόρεσαν να δουν την έκθεση που χρηματοδότησε η μεγάλη ευεργέτις του μουσείου, έτσι και 12.000 άτομα σε καθημερινή βάση δεν μπορούν να επισκεφθούν την Εθνική Πινακοθήκη και, αντιστοίχως, 80.000 το Σμιθσόνιαν. Για τους δυνάμει δωρητές, όμως, το γεγονός πως είναι κρατικά και άρα η είσοδός τους ελεύθερη για το κοινό αποτελεί τον κυριότερο λόγο για την προτίμησή που δείχνουν σε αυτά τα δύο έναντι άλλων μουσείων. Συνεπώς, η παράταση του shutdown και, πολύ περισσότερο, ο φόβος για συχνή επανάληψη τού φαινομένου θα έχoυν ως πιθανή συνέπεια το να κατευθυνθούν οι δωρεές σε άλλα μη ομοσπονδιακά χρηματοδούμενα μουσεία όπως το Metropolitan και το MoMA της Νέας Υόρκης.

Πηγή: The Washington Post

Σημείωση dim/art: Πριν από δύο μήνες περίπου είχαμε δημοσιεύσει ένα άρθρο του Γιάννη Μπουτάρη, με τίτλο Ο Τρίτος Δρόμος για τον Τρίτο Τομέαόπου περιγράφεται το ίδιο περίπου σχήμα για τη λειτουργία μουσείων και άλλων πολιτισμικών φορέων: ΝΠΙΔ υπό τον έλεγχο του δημοσίου ή//και της τοπικής αυτοδιοίκησης, που το κράτος χρηματοδοτεί τη λειτουργία τους καλύπτοντας τα πάγια έξοδα και τα υπόλοιπα (δράσεις, προγράμματα, εμπλουτισμό συλλογών κ.ο.κ.) καλείται η διοίκηση να τα καλύψει αναζητώντας χορηγίες και συνέργειες στον ιδιωτικό τομέα.

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία

Πολιτισμός και πολιτική < Κάτι αλήθεια συμβαίνει εδώ

Το dim/art στο facebook
Το dim/art στο facebook

One comment

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.