Ο άνθρωπος γυμνός

—Ο Λούσιαν Φρόιντ για πρώτη φορά στην Αυστρία—

O Λούσιαν Φρόιντ δεν είχε καμία επιθυμία να δει τα έργα του να εκτίθενται στη Βιέννη, την πόλη από όπου ο παππούς του Ζίγκμουντ έφυγε για να γλυτώσει από τους ναζί το 1938. Παρά ταύτα βοήθησε στην επιμέλεια της ρετροσπεκτίβας που εγκαινιάστηκε πριν δύο εβδομάδες στο Kunsthistorisches Museum της Βιέννης.

Ο Φρόιντ, ο οποίος θεωρείται ο μεγαλύτερος βρετανός ζωγράφος της γενιάς του, μετακόμισε με την οικογένεια του από το Βερολίνο (όπου γεννήθηκε) στο Λονδίνο, το 1933, για να γλυτώσουν από την προέλαση του ναζισμού. Τέσσερις από τις αδελφές των παπούδων του, όμως, εκτελέστηκαν σε στρατόπεδα συγκεντρώσεως στο Ολοκαύτωμα και ο Λούσιαν αρνήθηκε πεισματικά, επί σειρά δεκαετιών, κάθε πρόταση που του έγινε από γερμανικές και αυστριακές γκαλερί να εκθέσει εκεί τα έργα του. Τελικώς, συμφώνησε και βοήθησε στην επιλογή των 43 έργων που εκτίθενται από τις 8 Οκτωβρίου στο μουσείο Kunsthistorisches από καθαρή επιθυμία να βρεθούν τα έργα του κοντά σε εκείνα ζωγράφων που θαύμαζε πολύ όπως ο Τιτσιάνο, ο Βελάσκεθ και ο Ρέμπραντ.

freud-940-1Self Portrait

Η ρετροσπεκτίβα καλύπτει σχεδόν 70 χρόνια δουλειάς, από την αυτοπροσωπογραφία που φιλοτέχνησε το 1943 ώς το τελευταίο του έργο, το ημιτελές Portrait of the Hound, το οποίο ο Φρόιντ δούλευε μέχρι δύο εβδομάδες πριν τον θάνατό του, τον Ιούλιο του 2011. Ανάμεσα σε αυτά βρίσκονται και μερικά από τα γυμνά πορτρέτα για τα οποία έγινε διάσημος, ζωγραφισμένα με αδρές πινελιές, έντονα χρώματα σε όλες τις αποχρώσεις της σάρκας, που αποπνέουν την συναισθηματική ωμότητα που χαρακτηρίζει τη δουλειά του.

GDK701793Portrait of the Hound

Τα πιο πολλά από αυτά είναι είτε αυτοπροσωπογραφίες είτε πορτρέτα μελών της οικογενείας του, εραστών ή ανθρώπων που γνώρισε τυχαία όπως η Susan Tiley, μια παχύσαρκη υπάλληλος της Πρόνοιας που ζωγράφισε γυμνή σε ένα ανάκλιντρο το 1995. Ένας από τους πίνακες για τους οποίους ποζάρησε πουλήθηκε το 2008 έναντι 33,6 εκατομμυριών δολαρίων, το οποίο αποτελεί ποσό-ρεκόρ για καλλιτέχνη εν ζωή.

Benefits Supervisor Sleeping, 1995 (oil on canvas)Benefits Supervisor Sleeping, 1995 (oil on canvas)

Ο Φρόιντ δεν τα αποκαλούσε «γυμνά» γιατί δεν ήθελε να τους προσδώσει την «πατίνα» της τελειότητας, κάθε άλλο. Ο πιστός βοηθός του David Dawson αποκαλύπτει τις σκέψεις του μεγάλου ζωγράφου: «Δε θέλω να ζωγραφίζω τους ανθρώπους όπως φαίνονται. Θέλω να τους ζωγραφίζω όπως είναι».

O Φρόιντ τη μέρα που ζωγράφισε για τελευταία φορά

GDK702739Standing by the Rags

Self Portrait, c.1956 (oil on canvas)Self Portrait, c.1956

GDK619765Portrait of Rose

GDK695482Painter working, Reflection

GDK702735Nude with leg up

GDK702736Naked man back view

Baby on a Green sofaBaby on a green sofa

freud940

«Lucian Freud», 8 Οκτωβρίου 2013 – 6 Ιανουαρίου 2014 στο The Kunsthistorisches Museum της Βιέννης.

Πηγή: Reuters/Huffington Post. Απόδοση για το dim/art: Μαρία Τσάκος

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία

Εικαστικά < Κάτι αλήθεια συμβαίνει εδώ

Το dim/art στο facebook
Το dim/art στο facebook

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.