The Eastern Sounds of Yusef Lateef

—του Θοδωρή Τριανταφύλλου—

1146486_10202101612974168_59601004_n

Μερικές μέρες πριν εκπνεύσει το 2013, ο κόσμος της jazz μέτρησε άλλη μια πολύ σημαντική απώλεια στο πρόσωπο του πολύ σπουδαίου πνευστού πολυοργανίστα και συνθέτη Yusef Lateef. Ο Lateef ήταν μεγάλος δεξιοτέχνης στο τενόρο και το φλάουτο, ενώ αξιοσημείωτος ήταν ο τρόπος που μπόλιασε την Jazz με ανατολίτικα και «world» ηχοχρώματα.

YAL

YAL lvthΓεννημένος στο Tennessee και μετακομίζοντας στο Detroit σε πολύ μικρή ηλικία, ο William Emanuel Huddleston, όπως ήταν το όνομά του προτού ασπαστεί το Ισλάμ, ήταν πολύ εύκολο να εκτεθεί στο δημιουργικό και μουσικά ανήσυχο κλίμα της Motor City. Εκεί συναναστράφηκε πολύ γνωστούς καλλιτέχνες της jazz, όπως ο Milt Jackson, ο Tommy Flanagan, ο Kenny Burrell, o Paul Chambers και πολλοί άλλοι.

Έδειξε έφεση στο τενόρο σαξόφωνο και ξεκίνησε σε νεαρή ηλικία να περιοδεύει με γνωστές swing μπάντες της εποχής. Το 1949 δέχτηκε την πολύ τιμητική πρόσκληση του Dizzy Gillespie να συμμετέχει σε τουρνέ ως μέλος της ορχήστρας του. Επιστρέφοντας στο Detroit άρχισε να σπουδάζει σύνθεση και να εξασκείται στο φλάουτο, όπου και έγινε ένας από τους γνωστότερους σολίστες στο όργανο. Περίπου την ίδια περίοδο, στο πρώτο μισό της δεκαετίας του ’50, θα έρθει σε επαφή με το Ισλάμ και θα γίνει μέλος της μουσουλμανικής κοινότητας Αhmadiyya. Πλέον θα χρησιμοποιεί το όνομα Υusef Lateef, με το οποίο των γνώρισε το κοινό της Jazz.

Ο Yusef άρχισε να ηχογραφεί σαν leader για την δισκογραφική εταιρεία Savoy το 1957, συνεργασία που κράτησε για μερικά χρόνια.

Kαθώς μπαίνουμε στην δεκαετία του ’60 και ο Lateef ηχογραφεί πλέον για την Prestige, τα «εξωτικά» και ανατολίτικα ηχοχρώματα γίνονται πιο εμφανή, ενώ ο ίδιος εκτός από το φλάουτο και το τενόρο, χρησιμοποιεί όμποε αλλά και ξύλινες φλογέρες. Την εμφάνιση τους κάνουν και παραδοσιακά όργανα όπως το koto,το shanai κ.ά.

Περίφημη είναι η απόδοση του στο κλασικό «Love Theme from Spartacus» του Alex North:

Στην ίδια δεκαετία συνεργάστηκε και με άλλους μεγάλους της jazz, όπως ο Charles Mingus, ο Donald Byrd κι ο Cannonball Adderley μεταξύ άλλων, ενώ δεν θα μπορούσε να λείψει και από το ρόστερ της Impulse όπου έδωσε κι εκεί σπουδαίες δουλειές:

Το διάστημα 1967 μέχρι 1976 τον βρήκε στην Atlantic, για την οποία είχε επίσης πολύ δυνατές στιγμές στο πιο soulful ύφος τόσο της εταιρείας όσο και της εποχής

Το εύρος των ενδιαφερόντων και της μουσικής του Lateef έκανε τον ίδιο να νιώθει κάπως άβολα με την ταμπέλα του Jazzman. Στη δεκαετία του ’80 πειραματίστηκε με new age ήχους, ενώ δίδαξε μουσική σε διάφορα πανεπιστήμια. Το 1992 ίδρυσε την δική του δισκογραφική εταιρεία YAL Records για την οποία ηχογραφούσε μέχρι πρόσφατα. Στις σχετικά καινούριες ηχογραφήσεις του αξίζει να σημειώσουμε την συνεργασία του με τους αδελφούς Belmondo στο εξαίσιο «Influence».

Ο Yusef Lateef πέθανε πριν από δύο χρόνια, στις 23 Δεκεμβρίου 2013 σε ηλικία 93 ετών, αφήνοντάς μας ένα πολύ πλούσιο έργο με περισσότερες από εκατό ηχογραφήσεις.

1471182_10202101603373928_655412475_n

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από τη στήλη Jazz ιστορίες 

like-us-on-fb

follow-twitter-16u8jt2 αντίγραφο

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.