Δημήτρης Μητρόπουλος, 1896-1960

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ, στις 18 Φεβρουαρίου του 1896, γεννήθηκε στην Αθήνα ο Δημήτρης Μητρόπουλος.

legeon_5_antistrofi

Ποιος στ’ αλήθεια ήταν ο Δημήτρης Μητρόπουλος;

—του Κώστα Γασπαρινάτου—

Ο άνθρωπος που χαρακτηρίστηκε ως ο απόλυτος μαέστρος του 20ού αιώνα.

Ο μαέστρος με τον ασκητικό τρόπο ζωής, ίσως απόρροια της βαθιάς χριστιανικής του πίστης.

Ο άνθρωπος με τη φωτογραφική μουσική μνήμη που του επέτρεπε να διευθύνει δεκάδες μουσικά έργα χωρίς παρτιτούρα.

composing_12

Ο μαέστρος που σε όλη του τη ζωή του διηύθυνε με γυμνά τα χέρια, χωρίς μπαγκέτα, χωρίς το χτύπημα της μπατούτας.

Ο μαέστρος που χαρακτηρίστηκε σύντροφος και όχι δικτάτορας, που διηύθυνε μουσικές φράσεις και όχι μέτρα — χωρίς παρτιτούρα μπροστά του.

Ο μουσικός που, πριν γίνει παγκοσμίως γνωστός, αμφισβητήθηκε όσο ελάχιστοι στη χώρα του, με συνεχή προσβλητικά δημοσιεύματα από γνωστούς μουσικούς του χώρου, ακόμη και από τον Καλομοίρη. Ακόμη χειρότερα, διευθύνοντας συναυλία της Ορχήστρας του Ωδείου Αθηνών ο Μητρόπουλος υπέστη προσβλητικές διακοπές με ορισμένους από το κοινό να φωνάζουν διάφορα αχαρακτήριστα για τη σεξουαλικότητά του.

dieythynontas_symp_orx_mineapolis

Ο Έλληνας μουσικός που γίνεται σταρ πρώτου μεγέθους στις ΗΠΑ αρνούμενος πεισματικά να αλλάξει ή να συντομογράψει το κατά τα άλλα ελληνικότατο ονοματεπώνυμό του.

Ο αρχιμουσικός που ανέλαβε τη Συμφωνική Ορχήστρα της Μινεάπολης μεταμορφώνοντάς την, σε λίγα μόνο χρόνια, από μια άσημη, μέτρια ορχήστρα σε μία από τις κορυφαίες ορχήστρες του Νέου Κόσμου.

Ο Έλληνας που έθεσε ως όρο για να αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση της ορχήστρας το να μπορεί να διευθύνει τα καλοκαίρια στην Ελλάδα.

mitrop_1

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής στου οποίου το πρόσωπο η δύσκολη ευρωπαϊκή κριτική χαιρέτισε έναν σπουδαίο μαέστρο, και χάρη στον οποίο χαρακτήρισε τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης ως το κορυφαίο αμερικανικό συμφωνικό συγκρότημα, που συνδυάζει την τεχνική τελειότητα μιας αφρικανικής ορχήστρας με τη μουσικότητα της γνήσιας ευρωπαϊκής παράδοσης.

Ο Έλληνας του οποίου η μεγαλύτερη ικανοποίηση την εποχή που εργαζόταν στην Αμερική ήταν να στέλνει φορτία γάλα σε σκόνη στην Ελλάδα και να δουλεύει στο τμήμα αιμοδοσίας του Ερυθρού Σταυρού.

Ο μαέστρος που —σε σύγκριση με τη δισκογραφική ενασχόληση των γνωστών μαέστρων της εποχής του— έχει φτωχή δισκογραφία (κατά το πλείστον live ηχογραφήσεις). Διότι δεν θεωρούσε ως γνήσια δικό του ερμηνευτικό έργο την ηχογράφηση που γίνεται με τη μεσολάβηση μηχανημάτων και τεχνικών του ήχου.

mitrop_2

Ο μαέστρος που στην ουσία αυτοκτόνησε καθώς ύστερα από δύο καρδιακές προσβολές, σε πείσμα των γιατρών και της κοινής λογικής, συνέχιζε να διευθύνει έχοντας πάντα στην κωλότσεπη ένα χαρτί με τις τελευταίες του επιθυμίες: «Προς αποφυγήν αποστολής λουλουδιών… η σορός μου να μην εκτεθεί σε κοινή θέα και ν’ αποτεφρωθεί δίχως τελετή και με τον πιο συμφέροντα τρόπο…».

Ο μαέστρος που ο θάνατος τον κεραυνοβόλησε στο πόντιουμ της Σκάλας του Μιλάνου, στην πρόβα της αγαπημένης του 3ης Συμφωνίας του Μάλερ (της επιλεγόμενης ως «νίκης της ζωής επί του θανάτου»).

Αντί επιλόγου:  Η φωτογραφία που σκανδάλισε την Αμερική 

mitropoulos gimni fotografia
Η περίφημη ημίγυμνη φωτογραφία του Δημήτρη Μητρόπουλου εν ώρα μελέτης, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Life (τεύχος 18 Φεβρουαρίου 1946) και εξόργισε τον Σεργκέι Κουσεβίτσκι, το αφεντικό της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βοστώνης, καθώς και σύμπασα τη συντηρητική κοινωνία της Βοστώνης.

Αυτή η ημίγυμνη φωτογραφία μαζί με τη δήλωση του μαέστρου ότι «η δουλειά του καλλιτέχνη είναι σαν της πόρνης: κάνει άλλους ανθρώπους ευτυχισμένους αδιαφορώντας για το πώς αισθάνεται ο ίδιος» εξόργισαν τον υπερσυντηρητικό Κουσεβίτσκι, ο οποίος απέρριψε οριστικά τον έλληνα αρχιμουσικό ως πιθανό διάδοχό του.

* * *

* * *

Εδώ άλλες επετειακές αναρτήσεις του dim/art

Το dim/art στο facebook

Το dim/art στο twitter

instagram-logo

img_logo_bluebg_2x

One comment

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s