Γόβα στιλέτο

d0239bad7e6aceb8c8700c9439285a0b

—του Γιάννη Παπαθεοδώρου για τη στήλη Ανώμαλα Ρήματα

Στις αρχές του περασμένου Δεκέμβρη, η κ. Ραχήλ Μακρή φωτογραφήθηκε για το περιοδικό Down Town, φορώντας κόκκινες τουαλέτες και, βέβαια, τις γνωστές γόβες Louboutin, με σήμα κατατεθέν την κόκκινη σόλα.[1] Ανάμεσα στις άλλες πληροφορίες, μάθαμε από το περιοδικό ότι οι πανάκριβες γόβες δεν ήταν δανεικές για τις ανάγκες της φωτογράφισης αλλά ανήκαν στην προσωπική συλλογή της κ. Μακρή. Φαίνεται πως η αντίσταση στα Μνημόνια και η οικονομική κρίση δεν ήταν αρκετή για να κρατήσει την κ. Μακρή μακριά από τον πειρασμό των διάσημων παπουτσιών, τα οποία εδώ και καιρό διαφημίζονται ως τα πλέον «ακαταμάχητα αξεσουάρ» της γυναικείας μόδας. Αλλά στους καιρούς που ζούμε, ποιος θυμάται πια την αντίσταση στα Μνημόνια; Και κυρίως, ποιος θυμάται τη ΛΑΕ;

oewgztjlgd566067d07934f

Η διαφημιστική εκστρατεία της εταιρείας Louboutin έλαβε προσφάτως νέα τροπή και νέα πλοκή, καθώς η «κολεξιόν Άνοιξη-καλοκαίρι 2016» παρουσιάζεται με τη μορφή ενός αστυνομικού θρίλερ με τίτλο «Ποιος σκότωσε την Αμαζούλα;»[2]. Το φιλμάκι, σκηνοθετημένο από την γνωστή πριγκίπισσα Olga de Grece, εστιάζει στην εξιχνίαση ενός εγκλήματος. Η ντετέκτιβ καταφθάνει στη σκηνή του εγκλήματος, ενώ ήδη διακρίνονται οι γόβες της με την κόκκινη σόλα. Στο πάτωμα βρίσκεται ήδη νεκρή μια γυναίκα. Η κάμερα ζουμάρει στα σανδάλια της. Όλα τα ονόματα των ηρώων παραπέμπουν στο όνομα των παπουτσιών: Wawy Dolly ονομάζεται η καμαριέρα, Baila Spike ονομάζεται η ντετέκτιβ, Laperouse ο αστυνομικός, και Amazoula ονομάζεται η νεκρή, που έχει πάρει το όνομα της τα σανδάλια Amazoulo. Ο μυστηριώδης φόνος της ιδιοκτήτριας πρέπει να εξιχνιαστεί, ενώ κάθε αξεσουάρ και κάθε ζευγάρι γόβες της νέας κολεξιόν μπορεί να αποδειχτεί αποδεικτικό στοιχείο για την επίλυση του μυστηρίου του εγκλήματος.[3]

Εδώ και λίγες ημέρες, το βίντεο έχει ανεβεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και η εταιρεία προ(σ)καλεί τους καταναλωτές να γίνουν οι ίδιοι ντετέκτιβ προκειμένου να εξιχνιαστεί το έγκλημα. Εμπλουτίζοντας την έως τώρα γνώριμη θεματική του φετιχισμού, της αποπλάνησης και της σκοτεινής γοητείας με την αινιγματική αστυνομική πλοκή, ο Louboutin επιστρέφει στον καταστατικό μύθο της Σταχτοπούτας (την παλιά «αστυνομική» έρευνα για το πόδι που ταιριάζει στο γοβάκι) αλλά και στη μετωνυμία της γόβας ως δολοφονικού οργάνου («γόβα στιλέτο»). Όπως έχει δηλώσει άλλωστε ο ίδιος ο σχεδιαστής, η χαρακτηριστική κόκκινη σόλα της συμβολίζει «τον έρωτα, το πάθος και το αίμα». Όπως έχει δείξει η Nancy Ellen Turbot στη μελέτη της “Red is the color of my True Love’s Blood: Fetishism in Mystery Novel”[4] το χρώμα παίζει καταλυτικό ρόλο στην ενίσχυση του φετιχισμού και του μυστηρίου. Και βέβαια, στην ποπ κουλτούρα, «το κόκκινο είναι το χρώμα». Στις πιο ενδιαφέρουσες ιστορίες μυστηρίου μάλιστα, δεν παίζουν τόσο ρόλο οι φετιχισμοί του δολοφόνου όσο οι φετιχισμοί του ντετέκτιβ, καθώς αυτές προσθέτουν «χρώμα» στις σελίδες μιας αινιγματικής πλοκής.

Ανώνυμο-1 αντίγραφο

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της νέας διαφημιστικής καμπάνιας του Louboutin είναι η μετατροπή των καταναλωτών σε πιθανούς  ντετέκτιβ, που καλούνται να εξετάσουν τη σύνδεση της ένδυσης-υπόδησης (βασικό θέμα της φετιχιστικής πλοκής) με ένα εικονικό «έγκλημα μόδας». Ενσωματώνοντας έτσι τη μακρά πολιτισμική διαδρομή του φετιχισμού στην ποπ κουλτούρα, η εταιρεία επέλεξε για τη νέα συλλογή της την αναβάθμιση του προϊόντος της σε επικοινωνιακό γρίφο.  Ήδη από τον καιρό του Μαρξ, ο «φετιχισμός του εμπορεύματος»  συνδέθηκε με την επίλυση του «αινίγματος της εμπορευματικής δομής» των προϊόντων. Το αίνιγμα του εμπορεύματος θεωρήθηκε το απόλυτο «αρχέτυπο» όχι μόνο για την κυκλοφορία των αντικειμένων αλλά και για την ίδια τη διαμόρφωση της υποκειμενικότητας των καταναλωτών. Στη μεταφροϋδική και μεταλακανική ψυχανάλυση, επίσης, ο φετιχισμός έπαψε να θεωρείται απλώς μια «διαστροφή», δηλώνοντας σταδιακά την έλλειψη και, άρα, την καθηλωτική αναζήτηση ενός αντικειμένου που διαπερνά τη φαντασιακή, τη συμβολική και πραγματική τάξη του κοινωνικού βίου και της εξουσίας.

Πριν από αρκετούς μήνες, ο εξαιρετικός σκιτσογράφος Δημήτρης Χαντζόπουλος δέχτηκε δριμεία κριτική για το δήθεν σεξιστικό σκίτσο του, που απεικόνιζε τις Louboutin γόβες της κ. Θεοδώρας Τζάκρη.[5] (Όταν η Αριστερά δεν κατανοεί τη σάτιρα, το πρόβλημα δεν αφορά τη σάτιρα αλλά την ίδια την Αριστερά). Προφανώς δεν έχει καμία σημασία τι παπούτσια φοράει μια βουλευτίνα που ψηφίζει στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Αυτό που έχει σημασία είναι να ξέρουμε πως κανένα πρόβλημα της πολιτικής συγκυρίας δεν θα λυθεί με φωτογραφήσεις, με fashion ορκωμοσίες, και γενικότερα με «εγκλήματα μόδας». Ο Christian Louboutin άλλωστε θεωρείται ο βασιλιάς της δύσκολης ισορροπίας πάνω στα ψηλά τακούνια.

[1] http://www.thebest.gr/news/index/viewStory/366450

[2] https://www.youtube.com/watch?v=7fvgVZUHUH4

[3] https://www.instagram.com/louboutinworld/?hl=el

[4] Βλ. τη σχετική μελέτη της στο Ray B. Browne (ed.), Objects of Special Devotion. Fetishes and Fetishism in Popular Culture, Bowling Green University Popular Press, Ohio, 1982, σ. 69-88.

[5] https://left.gr/news/synehizei-ti-sexistiki-athliotita-o-hantzopoylos-ton-neon

raxil1

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Ανώμαλα ρήματα

Το dim/art στο facebook

follow-twitter-16u8jt2 αντίγραφο

 

2 comments

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.