Άγνωστα μικρόβια

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

H ελληνικότητα ήταν ο «δαίμονας» ή ο «άγγελος» για την τέχνη (σας); — απαντά ο Αντώνης Βάθης

Δεν θυμάμαι να με απασχόλησε ποτέ στην δουλειά μου το ερώτημα της ελληνικότητας· δεν έχει νόημα από τότε που πάτησαν το πόδι τους οι Γότθοι στο λιμάνι του Πειραιά, όλα τα γονίδια  είναι μπερδεμένα πια.

Έχω αντιγράψει μεξικάνικα και κολομβιανά ειδώλια με την ίδια αγάπη που αντέγραφα κούρους και κόρες. Προσπαθώ να  συμπληρώνω πράγματα από όλη την ιστορία της τέχνης — η  να τα παρωδώ.

Αφού ο πολιτισμός προχωράει με ανταλλαγές γυναικών, λέξεων, προϊόντων, κάθε εγωιστική κατακράτηση πληροφοριών, κάθε έργο που δεν επικοινωνεί μπορεί να αποβεί θανατηφόρα λοίμωξη της κοινωνίας — της κλειστής η  της ανοιχτής…

Κάθε μικρόβιο άγνωστο και αντικοινωνικό είναι επικίνδυνο, γιατί  θέλει αγάπη, στοργή και Προδέρμ, όπως όλοι μας.

Το να σώζουμε τα γονίδιά μας είναι εγωιστικό· σώζοντας του γείτονα μπορεί να σώσουμε και τους εαυτούς μας, διευρύνοντας έτσι τα είδη της ζωής και της τέχνης.

Ίσως το νόημα της ζωής, της φύσης και της τέχνης να είναι η ποικιλία.

Ποια ελληνικότητα, από ποιόν αιώνα των χιλιάδων χρόνων;

Ίσως  ελληνικότητα σημαίνει ποικιλία επιμείξεων σε μια στενή λωρίδα  γης με πολύ θάλασσα γύρω γύρω· όλους τους χωνέψαμε επαρκώς, βάρβαρους και ντόπιους , κανίβαλοι όντας σαν τους βραζιλιάνους.

παρωδώ < ελληνιστική κοινή παρῳδέω / παρῳδῶ < αρχαία ελληνική ᾠδή < ἀείδω / ᾄδω < *ἀϝείδω < ινδοευρωπαϊκή (ρίζα) *hweyd

 Ρήμα

παρωδώ (παθητική φωνή: παρωδούμαι)

Συγγενικές λέξεις

δείτε τις λέξεις: παρά και ωδή

Photo 98

* * *

Κάθε εβδομάδα ένας εικαστικός καλλιτέχνης απαντά στο ερώτημα του dim/art «H ελληνικότητα ήταν ο «δαίμονας» ή ο «άγγελος» για την τέχνη (σας);» Επιχειρούμε δι’ αυτής της οδού να επαναφέρουμε ένα ερώτημα για τον νεοελληνικό πολιτισμό που τέθηκε ήδη αρκετές φορές και που αποτέλεσε κεντρικό μάλλον άξονα των αναζητήσεων της γενιάς του ’30 και να δούμε, βάσει των απαντήσεων, εάν έχει νόημα να τίθεται ξανά, με νέους όρους και σε εντελώς διαφορετικές συνθήκες ή αν έχει ξεπεραστεί οριστικά. Πώς απαντούν «νεότεροι» και «παλαιότεροι» καλλιτέχνες σε μια ερώτηση που βασάνισε μια ολόκληρη γενιά, αυτήν του 1960, αλλά και παγίδευσε τη σύγχρονη ελληνική τέχνη και λογοτεχνία;
Επιμέλεια: Δρ. Δωροθέα Κοντελετζίδου, ιστορικός/θεωρητικός τέχνης.

* * *

Στο «Cafe dim/art» γίνονται διαδικτυακές συναντήσεις σύγχρονων ελλήνων  λογοτεχνών και καλλιτεχνών.

Εδώ άλλες αναρτήσεις από το Cafe dim/art

Το dim/art στο facebook

follow-twitter-16u8jt2 αντίγραφο

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.