365

Προδημοσίευση: Μάρκος Καμπάνης, Ημερολόγιο «365»

Nulla dies sine linea
Ούτε μια μέρα χωρίς γραμμή

Απελλής

Το Ημερολόγιο «365» του ζωγράφου Μάρκου Καμπάνη για το έτος 2014 περιλαμβάνει 365 έργα που έγιναν ένα κάθε μέρα, επί έναν χρόνο. Κυκλοφορεί με τη ευκαιρία της ομότιτλης έκθεσης ζωγραφικής του δημιουργού, στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, (Γλύκωνος 4, Δεξαμενή, Αθήνα), από τις 14 Νοεμβρίου έως τις 7 Δεκεμβρίου 2013.

kampanis_Web_Invitation-1 copy

Το Ημερολόγιο εκδόθηκε από τις εκδόσεις «Τέχνης Οίστρος» και θα διατίθεται από την Πέμπτη 7/11 στα βιβλιοπωλεία Μ.Ι.Ε.Τ., Λεμόνι, Ευριπίδης, Πατάκης, Πολιτεία, Ιανός και στο πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη στην Αθήνα, στα βιβλιοπωλεία Μ.Ι.Ε.Τ. και Ιανός της Θεσσαλονίκης, στο Πολύεδρο στην Πάτρα και στον Πάπυρο στη Χίο.

«365»

318Το ημερολόγιο του 2014 κοσμείται με έργα τα οποία αποτελούν το σύνολο ενός εικαστικού εγχειρήματος που ολοκλήρωσα κατά τη διάρκεια ενός έτους. Από τον Μάιο του 2012 έως τον Μάιο του 2013 ζωγράφιζα ένα έργο κάθε μέρα ώστε να συμπληρωθεί ο αριθμός των ημερών του έτους (365). Ο μοναδικός περιορισμός ήταν η διάσταση, και η υποχρέωση να ολοκληρώνεται ένα έργο ανά μέρα. Δεν υπάρχει θεματικός, τεχνικός ή τεχνοτροπικός περιορισμός. Η σειρά αυτή δεν είναι ημερολογιακή καταγραφή γεγονότων του έτους, αλλά μάλλον μια προσωπική καταγραφή διαθέσεων και επιλογών που προέκυπταν κατά την καθημερινή εργασία.

 Το ημερολόγιο είναι εβδομαδιαίας μορφής με επιλεγμένα ολοσέλιδα  έργα πού συνοδεύουν κάθε εβδομάδα, ενώ στο τέλος παρουσιάζεται ολόκληρη η σειρά σε μικρό μέγεθος, με τη σειρά που ζωγραφίστηκε, υπό μορφή πλήρους καταλόγου των 365 έργων.

Στη σειρά αυτή υπεισέρχεται η έννοια του Χρόνου. Εντός των ορίων του καλείσαι να επιλέξεις ή να αφήσεις στην τύχη, εικόνες και χρώματα που μπορεί να είναι συμπληρωματικά ή και να αλληλοαναιρούνται (όπως συμβαίνει και στην υπόλοιπη ζωή μας), που μπορεί να είναι σημαντικά ή και εντελώς αδιάφορα, ώστε να καλυφθεί όλος ο διαθέσιμος χρόνος. Από την άλλη βέβαια, δεν είναι ο χρόνος που κυλάει αλλά εμείς που τον διανύουμε. Κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού πολύ σπάνια προγραμμάτισα το τι θα ζωγραφίσω την επομένη, και κατά τη διάρκεια της ίδιας της μέρας οι επιλογές και επιθυμίες ήταν τόσο πολλές που από μόνες τους θα ήταν αρκετές για μήνες δουλειάς. Η καθημερινή πειθαρχία με τη ζωγραφική ήταν αυτό πού μου έδινε την ηδονή να συνεχίσω. Θέλησα να παίξω, όχι να διηγηθώ μια σοβαρή ιστορία. Όπως έλεγε ο Jean Cocteau: «Διατρέχουμε τον κίνδυνο να μας πάρουν στα σοβαρά, και αυτό θα είναι η αρχή του τέλους!»

Μάρκος Καμπάνης

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

* * *

Ζωγραφίζοντας μια μέρα κάθε μέρα

Συζητούν οι ζωγράφοι Μάρκος Καμπάνης και Γιώργος Χατζημιχάλης (απόσπασμα)

Η ζωγραφική είναι άλλος ένας τρόπος να κρατάς ημερολόγιο

Πάμπλο ΠΙκάσο

289Γιώργος Χατζημιχάλης: Η θεματολογία των έργων αυτών δεν είναι ενιαία. Δεν υπάρχει ένα θέμα στα «365» – κάθε τι είναι κάτι που αποφάσισες εκείνη την ημέρα να κάνεις. Σκέφτηκες αυτό, σκέφτηκες το άλλο, διάλεξες το τρίτο…

Μάρκος Καμπάνης: Όντως, θεματογραφία δεν υπάρχει. Υπάρχουν θέματα τα οποία εμφανίζονται και στην προηγούμενη ζωγραφική μου, κάποια τοπία, νεκρές φύσεις. Κάθομαι το πρωί, στήνω μια νεκρή φύση και ζωγραφίζω το έργο της ημέρας. Από την άλλη μεριά, σε αυτή τη σειρά ενέταξα και άλλες ζωγραφικές δραστηριότητες που είχα σε καθημερινή βάση. Για παράδειγμα, κάποιες από τις μελέτες μου προκειμένου να κάνω μια τοιχογραφία γινόντουσαν σε επιφάνεια 20×20 και αποτελούσαν το έργο της ημέρας. Ή κάποιες ιδέες για εικονογράφηση ενός βιβλίου, αντί να γίνουν σε χαρτί, γίνονυαν σε ξύλο 20×20 και αποτελούσαν πάλι το έργο της ημέρας. Πάρα πολλές φορές επίσης διάλεγα κάποια θέματα που ήταν τα μόνα, αν θες, που είχαν ημερολογιακό χαρακτήρα: τα Χριστούγεννα και το Πάσχα έκανα κάτι σχετικό, ενώ αν συνέβαινε ένα γεγονός που με συντάραζε γινόταν και αυτό κομμάτι του έργου.

Γ.Χ.: Έχουν υπάρξει γεγονότα έξω από το εργαστήριο τα οποία σε ταράξανε τόσο ώστε να πεις: «Α! θα κάνω αυτό»;

Μ.Κ.: Σίγουρα, αλλά ξέρεις, καμιά φορά, αυτά τα γεγονότα… προσωπικά γεγονότα, ναι.

Γ.Χ.: Για παράδειγμα έπεσε ένα αεροπλάνο…

Μ.Κ.: Ναι, ναι, προσωπικά γεγονότα: χωρισμοί, μετακομίσεις, έρωτες, ακόμη και πολιτικά γεγονότα. Συμβάντα όπως το χαστούκι του Κασιδιάρη[1] ή το γεγονός ότι είδα κάτι σε μια φωτογραφία, που προφανώς το γνώριζα, αλλά –δεν ξέρω γιατί– εκείνη την ημέρα το σκέφτηκα πιο έντονα, οπότε το ζωγράφισα. Ένας νεκρος από τα ναρκωτικά, για παράδειγμα, ή ένας άστεγος… Υπάρχουν τέτοια θέματα, απλώς δεν ήθελα να τα παρακολουθώ ημερολογιακά.

Γ.Χ.: Υπάρχουν όμως και κάποια πορτρέτα.

293Μ.Κ.: Προτού περάσουμε στα πορτρέτα θα ήθελα να προσθέσω ότι υπάρχει πάντα αυτός ο κίνδυνος του να θέλεις να είσαι αν όχι επίκαιρος, τουλάχιστον επηρεασμένος από κάτι που συμβαίνει εκτός εργαστηρίου ζωγραφίζοντάς το. Πράγμα που δεν αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση, βέβαια. Μπορείς να ζωγραφίσεις και κάτι εντελώς άσχετο, επηρεασμένος από αυτό το γεγονός.

Γ.Χ.:  Βέβαια. Αλλά έτσι κι αλλιώς δεν κάνεις το χρονολόγιο ενός έτους.

Μ.Κ.: Θυμάμαι πάντα μιαν ερώτηση που είχαν κάνει σε κάποιο ζωγράφο, δεν είμαι σίγουρος αν ήταν ο Τσαρούχης, μπορεί και να μην ήταν –δεν έχει τόση σημασία–, που ζωγράφιζε θέματα «ευχάριστα»: λουλούδια, τοπία. Τον είχαν ρωτήσει λοιπόν αν ο κόσμος που συμβαίνει έξω από αυτόν, προφανώς τα πολιτικά γεγονότα, οι πόλεμοι, η φτώχεια, η δυστυχία, τον επηρεάζουν ή όχι, και πώς είναι δυνατόν να μην εμφανίζονται στο έργο του. Και είχε απαντήσει: «Κοιτάξτε, τη ληστεία σε ένα σπίτι μπορείς να την απεικονίσεις, να σε επηρεάσει με δύο διαφορετικές μορφές. Ο ένας είναι να ζωγραφίσεις τη βιαιότητα της ληστείας και ο άλλος την ομορφιά των πραγμάτων που εκλάπησαν». Και στις δύο περιπτώσεις αναγκαστικά είσαι επηρεασμένος από κάτι που συνέβη έξω από σένα. Έτσι κι αλλιώς, αυτή η έννοια της επικαιρότητας με αφήνει αδιάφορο, άσε που πιστεύω ότι κυριαρχεί στη σκέψη πολλών σήμερα ότι προβληματισμένος περί τα συμβαίνοντα στον κόσμο καλλιτέχνης, είναι αυτός που συνήθως ασχολείται με τα αρνητικά, με τα δυσάρεστα μιας εποχής, στο πλαίσιο μιας τρομολαγνείας δηλαδή… Κάτι λέγαμε όμως για τα πορτρέτα.

Γ.Χ.: Βλέπω λοιπόν ότι υπάρχουν κάποια, αν και γενικά η θεματογραφία της μέχρι τώρα δουλειάς σου δεν είναι κατά βάση ανθρωποκενρική. Βλέπουμε τον Bach, την Κάλλας, αλλά και τον Βαμβακάρη και τη Μαρίκα Νίνου, τον Καβάφη, τον Francis Bacon, τον Παπαλουκά, τον Εμπειρίκο….

Μ.Κ.: Υπάρχουν κάποια πορταίτα εκ του φυσικού, όπως και αυτοπροσωπογραφίες. Έχω όμως εντάξει στη σειρά, πάλι εξαιτίας ερεθισμάτων εκ της καθημερινότητας, κάποια πορτραίτα μουσικών, λογοτεχνών, άλλων καλλιτεχνών που τους θεωρώ πηγή έμπνευσης και μου αρέσουν πάρα πολύ, ζω μαζί τους, οπότε με αυτή την έννοια να είναι φυσικό το να αποτελέσουν κομμάτι των «365».

Γ.Χ.: Θα έλεγα λοιπόν εγώ, σκεπτόμενος και ακούγοντάς σε, ότι αυτό είναι ίσως το πρώτο έργο που κάνεις όπου ολοκληρώνεται μια ιστορία δικιά σου με τη ζωγραφική, μάλλον ολοκληρώνεις την ιστορία σου με τη ζωγραφική, με την έννοια ότι είναι ένα ιδιαίτερα προσωπικό έργο που μέσα σε αυτό έχεις βάλει όλα τα πράγματα που έχεις αγαπήσει και όλα τα πράγματα που σε έχουν προβληματίσει.

Μ.Κ.:  Δεν ξέρω αν τα έχω βάλει όλα, ισχύει πάντως! Έτσι κι αλλιώς, πώς μπορεί κανείς να τα εντάξει όλα στη τέχνη; Δεν είναι κι αυτό μια αυταπάτη; Θυμάμαι ένα στίχο από ποίημα του φίλου μας του Διονύση, που μιλά για την τέχνη που δεν μπορεί να κλείσει μέσα της «παρά κάτι ελάχιστο ή κάτι άλλο από τον τερατώδη όγκο της ζωής»[2].


[1]  Αναφορά στο περιστατικό μεταξύ του  Ηλ. Κασιδιάρη, βουλευτή της Χρυσής Αυγής, και της Λ. Κανέλλη, βουλευτή του Κ.Κ.Ε, εφ. Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 7/6/12.

[2] «Ο κρότος του χρόνου», Δ. Καψάλης, Άγρα, 2007.

* Το πλήρες κείμενο της συζήτησης, στο Ημερολόγιο.

301

Μάρκος Καμπάνης, βιογραφικό σημείωμα

OLYMPUS DIGITAL CAMERAΟ Μάρκος Καμπάνης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1955 και σπούδασε ζωγραφική στο Wimbledon και στο St Martin’s School of Art στο Λονδίνο, όπου έμεινε από το 1974 έως το 1980. Στο διάστημα των σπουδών του παρακολούθησε για αρκετούς μήνες το εργαστήριο συντήρησης του Σταύρου Μιχαλαριά καθώς και το εργαστήριο χαρακτικής Apollo Etching Studio. Το 1983 έζησε για έξι μήνες στη Φλωρεντία ζωγραφίζοντας τοπία και μελετώντας τα μουσεία της Ιταλίας.

Εκτός από τη ζωγραφική ασχολείται και με τη χαρακτική. Έχει οργανώσει το εργαστήριο χαρακτικής «Το Όρος» στις Καρυές του Αγίου Όρους, όπου εκτυπώνονται χαλκογραφίες για μονές, ιδρύματα και μουσεία κατευθείαν από τις αυθεντικές μήτρες του 18ου και 19ου αιώνα,  συμμετέχοντας έτσι στην προσπάθεια μελέτης, διαφύλαξης και προβολής της Αγιορειτικής κυρίως χαρακτικής. Είναι επιμελητής της Αγιορειτικής Πινακοθήκης της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας, η οποία ασχολείται κυρίως με το εικαστικό έργο σύγχρονων καλλιτεχνών που έχουν  εμπνευστεί από το Άγιον Όρος καθώς και με την ιστορία της θρησκευτικής χαρακτικής που κάποτε άνθιζε εκεί.

Έχει συνεργαστεί με τις Εκδόσεις Αστήρ, Ίνδικτος, την Εκδοτική Αθηνών και τις Εκδόσεις του Φοίνικα αλλά και άλλες για την εικονογράφηση βιβλίων. Έχει φιλοτεχνήσει τοιχογραφίες στην Ι. Μ. Σίμωνος Πέτρας, στην Ι. Μ. Σινά, στην Ι. Μ. Μονή Ιβήρων και την Ι. Μ. Βατοπαιδίου, ενώ παλαιότερα ασχολήθηκε και με η σκηνογραφία.

Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ενδεικτικά αναφέρονται οι συμμετοχές σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα, στο Ίδρυμα Γουλανδρή-Χόρν, στην Art-Athina, στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, στην Πινακοθήκη Πιερίδη, στην Αίθουσα Σκουφά, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στην Γκαλερί «Χρυσόθεμις», στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, και στο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Αίγινας. Στο εξωτερικό συμμετείχε σε ομαδικές εκθέσεις στη Μ. Βρετανία (Camden Arts Center, Phoenix Gallery, Βear Steps Gallery, Gateway  Arts Center, Gallery K, The Church of all Hallows),  στην Ισπανία στην Taller Galleria Fort, στην  17η Βiennale εικονογράφησης παιδικού βιβλίου στη Σλοβενία, στη Lessedra Gallery στη Βουλγαρία, στην Del Bello Gallery στον Καναδά, στο Marietta/Cobb Museum of Art στις Η.Π.Α., στο Muban Foundation στην Κίνα. Το 1984 συμμετείχε στην ελληνική εκπροσώπηση  στην 15η  Biennale Αλεξάνδρειας στην Αίγυπτο.

ΑΤΟΜΙΚΕΣ  ΕΚΘΕΣΕΙΣ

1979 Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο  «Ώρα», Αθήνα.
1983 Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο  «Ώρα», Αθήνα.
1986 Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, Αθήνα.
1989 Γκαλερί  «Χρυσόθεμις», Χαλάνδρι.
1990 Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο  «Ώρα», Αθήνα.
1993 – Γκαλερί  «Χρυσόθεμις», Χαλάνδρι- Gallery «K”, Λονδίνο.
1998 – «Αγιορείτικα Χαρακτικά», Πολιτιστική Εταιρεία  «Πανόραμα», Αθήνα.
1999 – Γκαλερί  «Χρυσόθεμις», Χαλάνδρι.- «Αγιορείτικα Χαρακτικά», Γαλλικό Ινστιτούτο, Θεσσαλονίκη.
2000 «Αγιορείτικα Χαρακτικά», Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο, Χαλάνδρι.
2001 – Γκαλερί  «Χρυσόθεμις», Χαλάνδρι.- «Αγιορείτικα Χαρακτικά», Δήμος Σταγείρων-Ακάνθου, Εκδηλώσεις «Μύθοι Πολιτισμού»,Ουρανούπολις.
2007 «Μονοτυπίες», Βιβλιοπωλείο Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης,  Αθήνα.
2008 «Μονοτυπίες», Βιβλιοπωλείο Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, Θεσσαλονίκη.
2009 – «Σχέδια και Μονοτυπίες», Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Αίγινας.- « Άγιον Όρος, ζωγραφική, χαρακτική, σχέδια, 1990-2008», Αγιορειτική Εστία, Θεσσαλονίκη, 44α Δημήτρια.
2010 «Ζωγραφίζοντας στο Άγιον Όρος –1990-2008», Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, Αθήνα, και Ίδρυμα Ηπειρωτικών Μελετών, Ιωάννινα.
2011 «Το Μουσείο των Δέντρων», Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, Αθήνα.
2012 «Το Μουσείο των Δέντρων», Βιβλιοπωλείο Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης,  Θεσσαλονίκη.
2013 «365», Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, Αθήνα.

ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Οι Πύργοι του Αγίου Όρους  εκδόσεις Αρμός, Αθήνα 1999 (επιλογή κειμένων, χαρακτικά, σχέδια).

Σπύρος Παπαλουκάς – Θητεία στον Άθω  (έρευνα, επιμέλεια),  έκδοση Αγιορειτικής Πινακοθήκης με την εκδοτική επιμέλεια των εκδόσεων Άγρα,  Αθήνα 2003.

Το Άγιον Όρος στην Ελληνική τέχνη,  Έρευνα & επιμέλεια έκθεσης και καταλόγου  Μ.Ι.Ε.Τ. σε συνεργασία με την Αγιορειτική Πινακοθήκη,  Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Μουσείο Κατσίγρα, Λάρισα 2007-2008.

Ακριβόπουλος Θανάσης, επιμέλεια έκθεσης στη Δημοτική Πινακοθήκη Αλμυρού, Αλμυρός Μαγνησίας, 2010.

Καμπάνης Μάρκος, Ζωγραφίζοντας στο Άγιον Όρος, 1990-2008, εκδόσεις Ίνδικτος, 2009.

23

Εδώ άλλες αναρτήσεις από τη στήλη Πριν από το βιβλιοπωλείο < Προτάσεις

Εδώ άλλες αναρτήσεις από τη στήλη Εκθέσεις < Προτάσεις

Το dim/art στο facebook
Το dim/art στο facebook

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.