Ο Μπάτλερ δεν στέλνει προκηρύξεις

—του Γιώργου Θεοχάρη για τη στήλη Ήξεις-Αφήξεις (μονόπρακτα για εναλλακτικό ανέβασμα)—

* * *

Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ στο μπαλκόνι του γραφείου. Κάθεται σε πτυσσόμενο σκαμνάκι και κρατάει κιάλια. Από κάτω ακούγονται (και θα ακούγονται καθ’ όλη τη διάρκεια) συνθήματα (λ.χ., «αγώνας – ρήξη – ανατροπή / η ιστορία γράφεται με ανυπακοή») και οχλοβοή. Βγαίνει στο μπαλκόνι και η ΛΕΙΑ. Κρατάει ένα μάτσο χαρτιά.

ΛΕΙΑ: [δείχνοντας τα χαρτιά που κρατάει] Τη διάβασα.

ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ: Και;

Λ: Φλύαρη, με πολλές επαναλήψεις. Κανένα στοιχείο για την οργάνωση ή για το χτύπημα. Πραγματολογικά στοιχεία που μπορεί να βρει ο οποιοσδήποτε οπουδήποτε.

Π: Ο συντάκτης;

Λ: Άντρας, τριάντα με τριανταπέντε. Στραμπουλιγμένα ελληνικά, αλλά δεν μου θυμίζουν κάτι. Πανεπιστημιακής μόρφωσης, πιθανότατα των θετικών επιστημών.

Π: Τι λες, ρε παιδί μου! Κι όλ’ αυτά τα κατάλαβες από το κείμενο; Πώς;

Λ: Από λεπτομέρειες. Κρατάει σχεδόν πάντα το τελικό “νι” στο “την”. Στις παρενθετικές βάζει την τελεία έξω από την παρένθεση. Γράφει το “εξαρχής” με δύο λέξεις και –το κυριότερο– βάζει απόστροφο στο “εξ”.

Π: Κι αυτό σημαίνει ότι είναι των θετικών επιστημών;

Λ: Βάσει στατιστικών δεδομένων, ναι.

Π: Καταπληκτικό! Είδες τι παθαίνεις όταν τσιγκουνεύεσαι τον επιμελητή;

Λ: Δεν είναι αστείο! [Τον αγριοκοιτάζει.] Το περίεργο, πάντως, είναι άλλο. Ενώ έχει μια υποτυπώδη δομή, οι επαναλήψεις φανερώνουν είτε προχειρότητα είτε τρικυμία εν κρανίω. Δεν ξέρω τι από τα δύο. Ενώ η στίξη είναι γενικά προσεγμένη –άρα δεν γράφτηκε στο πόδι–, έχουν φύγει λάθη που δεν δικαιολογούνται μετά από δεκαπέντε μέρες επώαση. Εντωμεταξύ, ο συντάκτης δεν δείχνει να έχει πάντα επίγνωση των επαναλήψεων, άρα δεν επαναλαμβάνεται για να εμπεδώσουμε, αλλά γιατί δεν ξέρει τι του γίνεται. Συμπέρασμα: δεν μπορώ να βγάλω.

Π: Λες τα λάθη να είναι ηθελημένα;

Λ: Δύσκολα. Δεν μπορώ να φανταστώ άνθρωπο, είτε από δω μεριά είτε από κει, που να το κατέχει το άθλημα σε τέτοιο επίπεδο.

Π: Μμμ… Μου φαίνεται ότι θ’ αναγκαστώ να τη διαβάσω κι εγώ, γαμώ το! [Παίρνει το χειρόγραφο από το χέρι της Λείας.] Δεκαοχτώ σελίδες! Θα σκοτώσουν και κάμποσους αναγνώστες μ’ αυτό το πράμα! [Αρχίζει να διατρέχει το κείμενο.]

[Παύση.]

Λ: [κοιτώντας προς τα κάτω] Τι ακριβώς κάνεις εδώ έξω είπαμε;

Π: Αφουγκράζομαι την κοινωνία.

Λ: Ποια κοινωνία; Αυτοί χωράνε σε πούλμαν! Ακόμα κι ο Λεωνίδας είχε περισσότερους.

Π: Εκείνος με τις ψησταριές;

Λ: Όχι, ο άλλος, ο “This is Sparta”. Εκείνος με τις ψησταριές ήταν εκτός συναγωνισμού.

Π: Λολ, που λένε και στη γλώσσα σου. Βιτριολικά σχόλια ακούω. Δεν σε αναγνωρίζω σήμερα.

Λ: [εκνευρισμένη] Ειλικρινά δεν τους καταλαβαίνω. Τι περιμένουν, δηλαδή, για να κατέβουν στους δρόμους; Να τους πάρουν τα σπίτια;

Π: Μα τους τα παίρνουν ήδη! Αλλά τι να κάνουν; Έχουν μπερδευτεί. Άκουγαν μια ζωή ότι οι σοσιαλιστές θα τους πάρουν τα σπίτια και τώρα βλέπουν τη δεξιά να κάνει τη βρομοδουλειά, και τους αριστερούς –δεν βάζω εισαγωγικά γιατί θα με πεις λαϊκατζή–

Λ: –λαϊκιστή.

Π: Πες το κι έτσι. Και τους αριστερούς, λέω, να τους υπόσχονται ότι θα τους τα δώσουν πίσω. Μακιαβελικό!

Λ: «Είναι ο καπιταλισμός, ηλίθιοι», σα να λέμε;

Π: Όχι, «είστε ηλίθιοι, ηλίθιοι», ανεξαρτήτως συστήματος, σα να λέμε.

Λ: Δηλαδή, φταίμε κι από πάνω;

Π: Ασφαλώς. Όχι επειδή «όλοι μαζί τα φάγαμε», όχι.

Λ: Αλλά;

Π: Επειδή όλοι μαζί τα χωνέψαμε, και οι φαγωμένοι και οι ξενηστικωμένοι.

Λ: Κάτι μου λέει ότι θα μοιραστείς τη σοφία σου πάλι. Δεν τη γλυτώνω, ε;

Π: [αγνοώντας την ειρωνεία] Είναι απλό, αλλά μεγαλοφυές. Σύγχυση υπάρχει πάντα, και πάντα βοηθάει να υπάρχει. Τώρα που οι φωνές έχουν πυκνώσει, με τον κάθε χαροκαμένο να βρίσκει ακροατήριο, είναι ευκαιρία να την επιτείνεις. Όταν τους βρεις μπερδεμένους, μπέρδεψέ τους χειρότερα. Ναι στην ελευθερία της έκφρασης, αλλά της δικής μου, όχι της δικής σου. Ναι στο δικαίωμα στην απεργία μου, αλλά όχι στην απεργία που βλάπτει το κοινωνικό σύνολο, η οποία τυχαίνει να είναι πάντα η δική σου. Ναι σε ό,τι είναι εναντίον όλων των άλλων, αλλά όχι σε ό,τι πάει κόντρα σε μένα.

Λ: Ένας εναντίον όλων.

Π: Ακριβώς. Η απόλυτη πόλωση και σε μάκρο- και σε μικρο-κλίμακα. Ας υποθέσουμε ότι σκέφτεσαι να βγεις να διαδηλώσεις εναντίον, ξέρω γω, των τριών κακών της μοίρας σου. Όποιος κι αν είσαι, θα διαπιστώσεις ότι διαδηλώνεις με παραδοσιακούς σου εχθρούς. Τι δουλειά έχει ο ψεκασμένος με τον γουναρά; Ο άνεργος με τον συνδικαλιστή μιας ΔΕΚΟ; Ο εμποροϋπάλληλος με τον μπαχαλάκια;

Λ: Τους ενώνει το μνημόνιο. Θέλω να πω, οι συνέπειές του.

Π: Αυτό δεν είναι αρκετό. Η πόλωση, ιδίως μέσα σ’ έναν μικρόκοσμο λίγο-πολύ ομοϊδεατών, λειτουργεί αποτρεπτικά. Σύγχυση! Δημιούργησε τεχνητές διακρίσεις για κάθε θέμα. Βάλε και τη γλώσσα στο μπλέντερ: δεν είναι απόλυση, αλλά εφεδρεία, διαθεσιμότητα, κινητικότητα. Δεν είναι κλείσιμο, αλλά νοικοκύρεμα. Δεν είναι έτσι, αλλά γιουβέτσι. Ό,τι να ’ναι, αρκεί να σβήσεις τα φώτα.

Λ: Και γι’ αντιπερισπασμό, ανέβασε και μια επιθεώρηση στη Βουλή, του τύπου “O Πλεόνασμας, ο Προαπαιτούμενος και ο Αμετροέπειας στο Ελ-δεν-πάω-Πάσο”.

Π: Μέσα είσαι! [Παύση.] Μέχρι ν’ αρχίσουν να τους παίρνουν μαζικά τα σπίτια, δεν πρόκειται να ξεκουνηθούν. [Παύση.] Άκου το σύνθημα. [Στήνει –δήθεν– αυτί και λέει ρυθμικά:] «Η χούντα δεν τελείωσε στη χώρα του φραπέ / εμείς θα την τελειώσουμε από τον καναπέ».

Λ: [κάνοντας μία χειρονομία παραίτησης] Όλη αυτή η επανάσταση με κούρασε. Πάω μέσα να δω ειδήσεις.

Π: Μπα; Νόμιζα πως δεν βάζεις τηλεοπτικές ειδήσεις στην ενημέρωσή σου γιατί αλλοιώνουν τη σκέψη.

[Η Λεία μπαίνει μέσα απαξιώντας να απαντήσει.]

Π: [επιστρέφει στο χειρόγραφο που κρατάει στα χέρια του, μονολογώντας] Για να δούμε, λοιπόν, το έκανε ο μπάτλερ ή όχι;

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Ήξεις-αφήξεις < Γράφω γράφω τον καημό μου

Το dim/art στο facebook
Το dim/art στο facebook

2 comments

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.