Blues and the soulful truth of Leon Thomas

—του Θοδωρή Τριανταφύλλου @Jazz Ιστορίες

1601512_10202253227804444_352072899_nΠολλές φορές οι επανακυκλοφορίες δίσκων από προηγούμενες δεκαετίες αποτελούν μια καλή αφορμή να θυμηθούμε, να επανεκτιμήσουμε ή και να έρθουμε για πρώτη φορά σε επαφή με το δισκογραφικό έργο καλλιτεχνών που «χάθηκαν» με το πέρασμα του χρόνου, αλλά κάποια στιγμή και για σύντομη χρονική περίοδο άφησαν ένα αξιοσημείωτο και ιδιαίτερο στίγμα με την τέχνη τους. Να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νεότεροι; Κάπως έτσι… Μια από αυτές τις «ξεχασμένες» περιπτώσεις, του οποίου η δισκογραφία επανακυκλοφόρησε σχετικά πρόσφατα, είναι και ο Leon Thomas, ένας σπουδαίος Jazz Vocalist με σημαντική παρουσία ιδίως στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και στις 9832_10202253235484636_983117587_nαρχές της δεκαετίας του ’70. Χαρακτηριστικός ο τρόπος που τραγουδούσε, βασισμένος στο λεγόμενο yodeling, τραγουδιστική τεχνική που συναντάμε σε πολλούς πολιτισμούς παγκοσμίως εδώ και αρκετές εκατονταετίες τουλάχιστον.

O Leon Thomas γεννήθηκε το 1937, και από τις σχολικές χορωδίες ακόμη ξεχώρισε με το ταλέντο του στο τραγούδι. Σπούδασε μουσική στο Tennessee State University και στα τέλη της δεκαετίας του ΄50 εγκαταστάθηκε στην Νέα Υόρκη. Από κει και πέρα, τα πράγματα παίρνουν το δρόμο τους, καθώς ο Thomas αρχίζει διαδοχικές συνεργασίες με σπουδαίους της Jazz, όπως η Mary Lou Williams, o Randy Weston κι o Roland Kirk, ενώ το 1961 θα αναλάβει τα ηνία του τραγουδιστή στην περίφημη ορχήστρα του Count Basie, αντικαθιστώντας τον Joe Williams.

Leon_Thomas_in_BerlinΣτα τέλη της δεκαετίας του ’60 κι έχοντας υπηρετήσει τη στρατιωτική του θητεία, ο Leon Thomas επέστρεψε στη Νέα Υόρκη όπου άρχισε να εμφανίζεται και να τζαμάρει με διάφορους μουσικούς. Όπως έχει πει ο ίδιος σε συνέντευξη του, κάποια περίοδο που εμφανιζόταν στο Brooklyn με τον Randy Weston, γνωρίστηκε με τον Pharoah Sanders και τον Archie Shepp, και άρχισαν να παίζουν μαζί. Είναι προφανές ότι η γνωριμία με αυτούς τους δύο κολοσσούς του σαξόφωνoυ επέδρασε καταλυτικά στο μετέπειτα καλλιτεχνικό στιλ του Thomas, που συνδύαζε τόσο το esoteric, spiritual ύφος του Sanders, όσο και το πιο στρατευμένο και in your face attitude του Shepp.

Μάλιστα, μία από τις πιο γνωστές συνθέσεις του Sanders πήρε σάρκα και οστά όταν ο Thomas πρόσθεσε στίχους σε μια μελωδία του σαξοφωνίστα. Ο λόγος φυσικά για το ανεπανάληπτο “The Creator has a Master Plan”, που εμφανίζεται σε ηχογραφήσεις και των δύο.

Ο Τhomas ηχογράφησε μια σειρά δίσκους για την Flying Dutchman Records, το label του βετεράνου παραγωγού Bob Thiele, γνωστού από την πολύ σπουδαία του πορεία ως επικεφαλής της Impulse.

Εκτός από τη γόνιμη συνεργασία του με τον Sanders, ο Leon Thomas έκανε ένα σύντομο πέρασμα και από τους Santana

Το σημαντικό όνομα που έκανε εκείνα τα χρόνια o Τhomas αποτυπώθηκε και στα polls των αναγνωστών του περιοδικού Downbeat, όπου βγήκε επανειλημμένα top τραγουδιστής. Στα επόμενα χρόνια συνέχισε τις σποραδικές solo ηχογραφήσεις, χωρίς όμως την εμβέλεια και τη δυναμική των προηγούμενων ετών, με αποτέλεσμα να παραμείνει τελικά ένα underground όνομα, που είχε ωστόσο —όπως και πολλοί άλλοι— μια δεύτερη ευκαιρία σε ένα νεότερο κοινό λόγω της άνθησης της acid jazz αλλά και της dj κουλτούρας

O Thomas ταλαιπωρήθηκε επί αρκετά χρόνια από την εξάρτησή του από τα ναρκωτικά και πέθανε σε ηλικία 61 ετών από καρδιακή ανεπάρκεια.

leon thomas 07

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από τη στήλη Jazz ιστορίες

Το dim/art στο facebook
Το dim/art στο facebook

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.