Η vintage φωτογραφική εκδοχή του εαυτού μας

Το παράδειγμα της Φρίντα Κάλο

—της Ελένης Κεχαγιόγλου—

Οι παιδικές και οι πρώτες νεανικές φωτογραφίες ενός ανθρώπου που δεν ζει πια εξετάζονται πάντοτε με ένα βλέμμα «εκ των υστέρων»: αναζητά κανείς να ανακαλύψει εκεί σημάδια του ώριμου εαυτού, του ενήλικα που έδρασε στον κόσμο. Στην περίπτωση των καλλιτεχνών, των δημοσίων προσώπων γενικότερα, μάλλον η παιδική εικόνα τους αντιμετωπίζεται από το κοινό ως εκ του προχείρου ντοκουμέντο που προοικονομεί την εξέλιξη του προσώπου. Ωστόσο, η παιδική ηλικία είναι αθώα για κάθε μέλλον που ούτως ή άλλως αγνοεί, ανύποπτη για το πόσο αποφασιστικά (και εν πολλοίς οριστικά) «ευθύνεται» για τον ενήλικο βίο. Και πάντα, είναι η vintage εκδοχή του εαυτού μας.

Η Φρίντα Κάλο πολύ πριν από τον θυελλώδη γάμο της με τον Ντιέγκο Ριβέρα, πριν από τα βάσανα που υπέστη η σάρκα της ύστερα από εκείνο το τρομακτικό δυστύχημα όπου το λεωφορείο στο οποίο επέβαινε συγκρούστηκε με τραμ, υποχρεώνοντάς την να νοσηλευτεί επί τρεις μήνες και να υποστεί τριάντα πέντε επεμβάσεις, έχοντας όλο το σώμα της στο γύψο και υποφέροντας από φρικτούς πόνους, που επανέρχονταν σε όλη την υπόλοιπη ζωή της ‒ πολύ πριν από τον καταιγισμό των εκκεντρικών έργων του πόνου και του πάθους της, ήταν ένα αγγελικό, όπως όλα τα παιδιά, μικρό κορίτσι που το έλεγαν Magdalena del Carmen Frida Kahlo y Calderón. Ένα κορίτσι, ανυποψίαστο για τη γυναίκα που θα γινόταν η σπουδαία ζωγράφος η οποία θα αποτύπωνε με απαράμιλλο τρόπο τη γυναικεία εμπειρία και θα πέθαινε στα 47 χρόνια της, γράφοντας στο ημερολόγιό της: «Ελπίζω το τέλος να είναι χαρούμενο και ελπίζω να μην επιστρέψω ποτέ ξανά».

Τότε, λοιπόν, που η Κάλο ήταν η κόρη του μπαμπά της Guillermo Kahlo, αν υποθέσουμε ότι κάθε γυναίκα δεν είναι διά βίου «η κόρη του μπαμπά», το πατρικό βλέμμα αιχμαλώτιζε στο φακό τη Φρίντα-προτού-γίνει-η-Φρίντα. Οι φωτογραφίες του, που ακολουθούν, και τις οποίες βρήκαμε στο Vintage Everyday, απεικονίζουν την κόρη του από την παιδική της ηλικία, το 1909, και έως την αρχή της ωριμότητάς της, τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 1930. Φωτογραφίες που όλες μαζί αφηγούνται το μυθιστόρημα μιας ζωής, αλλά λένε και η καθεμιά χωριστά μια ιστορία τόσο για το πώς ο πατήρ Κάλο έβλεπε την κόρη του, όσο και για τη vintage παιδική και νεανική Φρίντα, που έμελλε να μείνει στην ιστορία χάρη, κυρίως, στις αυτοπροσωπογραφίες της.

Η δίχρονη Φρίντα, κόρη ενός γερμανοεβραίου και μιας μεξικανής ινδιάνικης καταγωγής, είναι χαρωπή, παχουλή και μετά βίας αναγνωρίζεται το 1909.
Η δίχρονη Φρίντα, κόρη ενός γερμανοεβραίου και μιας μεξικανής ινδιάνικης καταγωγής, είναι χαρωπή, παχουλή και μετά βίας αναγνωρίζεται το 1909.
Στα τέσσερά της (1911), το βλέμα της παραμένει χαρούμενο και τρυφερό.
Στα τέσσερά της (1911), το βλέμα της παραμένει χαρούμενο και τρυφερό.
Portraits 2
Πέντε ετών το 1912, και έχει ήδη αποκτήσει το γνωστό διαπεραστικό, καλλιτεχνικό με κάποιον τρόπο, βλέμμα της.
Το 1913, απεικονίζεται η αθωότητα, ετών έξι, τη χρονιά που αρρώστησε από πολιομυελίτιδα, με αποτέλεσμα το ένα της πόδι να αναπτυχθεί λιγότερο από το άλλο και να είναι ημιπαράλυτο.
Το 1913, απεικονίζεται η αθωότητα, ετών έξι, τη χρονιά που αρρώστησε από πολιομυελίτιδα, με αποτέλεσμα το ένα της πόδι να αναπτυχθεί λιγότερο από το άλλο και να είναι ημιπαράλυτο.
Portraits 3
Τα περίφημα φρύδια της έχουν ήδη σχηματιστεί στα δώδεκα χρόνια της, όπως βλέπουμε εδώ που κοιτάζει την κάμερα φορώντας ναυτικό φουστάνι και τεράστιο φιόγκο στα μαλλιά. Φωτογραφίζεται το 1919 μαζί με μία από τις πέντε αδελφές της, την Cristina (αριστερά), και την καλύτερη φίλη της, Isabel Campos (στο κέντρο).
Η δεσποινίς ετών δεκαοκτώ, το 1926, τη χρονιά του τραγικού ατυχήματος, που έχει υιοθετήσει μια αγέλαστη πόζα, είναι ήδη αμετανόητα, έντονα και αναμφίβολα Φρίντα Κάλο.
Η δεσποινίς ετών δεκαοκτώ, το 1926, τη χρονιά του τραγικού ατυχήματος, που έχει υιοθετήσει μια αγέλαστη πόζα, είναι ήδη αμετανόητα, έντονα και αναμφίβολα Φρίντα Κάλο.
Είκοσι ενός ετών, μαζί με τις αδερφές της Adriana και Christina, και τα ξαδέλφια της Carmen και Carlos Verasa.
Είκοσι ενός ετών, μαζί με τις αδερφές της Adriana και Christina, και τα ξαδέλφια της Carmen και Carlos Verasa.
Το 1929 κινείται πια στους καλλιτεχνικούς κύκλους του Μεξικού, έχει ήδη γνωρίσει τον Ντιέγκο Ριβιέρα και παντρεύονται.
Το 1929 κινείται πια στους καλλιτεχνικούς κύκλους του Μεξικού, έχει ήδη γνωρίσει τον Ντιέγκο Ριβιέρα και παντρεύονται.
Portraits end
Το 1932, με το γνωστό βλέμμα του ενήλικου βίου της, το βλέμμα της αποφασιστικής θλίψης.

* * *

Φρίντα Κάλο

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Vintage

Το dim/art στο Facebook
Το dim/art στο Facebook

One comment

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.