Η Chantal Akerman κι ο οργασμός που σκότωσε την λήθη  

—της Μαρίλυς Αργυροκαστρίτη—

H Chantal Akerman χάθηκε στις 5 Οκτωβρίου του 2015. Η τελευταία της ταινία, που αφορούσε στην μητέρα της, δεν είχε καλή αποδοχή. Η Akerman έπασχε από διάφορες συναιθηματικοψυχολογικές «αναταράξεις» στην πτήση της ζωής της, παρότι πέταξε ψηλά σε ηλικία μόλις 25 ετών, με την αριστουργηματική της ταινία  Jeanne Dielman 23, Quai Du Commerce 1080 Bruxelles.

Από τότε όμως φοβόταν ότι δεν θα ξεπερνούσε αυτή την ταινία που αποτέλεσε την πιο κοφτερή τομή πάνω στην γυναικεία κατάσταση, μιλώντας για το μαγγανοπήγαδο των καθημερινών τυπικών διαδικασιών, το φόβο του κενού χρόνου (του αιώνιου εχθρού των γυναικών), το φράγμα στο ζωτικό ποτάμι της ύπαρξης που σπάει στην ταινία με έναν οργασμό!

Η ταινία ήταν ένα μνημείο σε όλες τις ρομποτικές γυναίκες με τις οποίες μεγαλώσαμε. Η περιστασιακή πορνεία της πρωταγωνίστριας για την οποία πληρωνόταν ήταν πιο ηρωική από την αναγκαστική άμισθη πορνεία των προγόνων μας με τον ίδιο παρτενέρ. Την στιγμή που ήλθε σε οργασμό η πρωταγωνίστρια, μόλις της μίλησε για πρώτη φορά  το σώμα της που μέχρι τότε ήταν ένα εργαλείο για το βαβελικό οικοδόμημα χωρίς τέλος της ζωής της, με «εργάτες» τα ασυνάρτητα καθήκοντα της, δεν μπορούσε να κάνει κάτι άλλο από το να «σκοτώσει» στο φιλμ τον «πελάτη» της και στο συμβολικό επίπεδο την πατριαρχική φυλακή που ευθυνόταν για την καθήλωση της .

Σαν φόρμα ήταν σπουδαίος ο τρόπος με τον οποίο «έπαιζε» ο χώρος και ο χρόνος του φιλμ μαζί με την ηθοποιό υπογραμμίζοντας την αντικειμενοποίηση της, οι κινήσεις του διπλώματος των ρούχων που είχαν τον ίδιο φιλμικό  χρόνο με την δράση και τους διαλόγους σαν ένα κινηματογραφικό «Νέο μυθιστόρημα», εμπνέοντας πολλούς κατοπινούς κινηματογραφιστές και βίντεο καλλιτέχνες.

Έγινε σπουδαία θεωρητικός και έκανε πολλες ακόμα ταινίες περισσότερο ή λιγότερο εμπορικές και βίντεο projects η Akerman. Δίδαξε σε μεγάλα πανεπιστήμια, κατέκτησε τον σεβασμό για το έργο και το όραμά της. Αυτοκτόνησε σε μια γενναία στιγμή, υποθέτω —ή θέλω να υποθέσω— όπως πολλοί ευφυείς διανοητές και καλλιτέχνες πριν από αυτήν, σε μια  τίμια και ανθρώπινη έξοδο.

big_381618_5274_web_image_41312

* * *

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Σινεμά

Το dim/art στο facebook

One comment

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.