17|

17|Subkultur 90+
Δίσκοι που επιμένουν να στριφογυρνούν στο μυαλό των συντελεστών του
dim/art

—του Διονύση Νοταράκη—

—————————————————————————————————————-

Stereolab – Dots and Loops
1997 – Elektra (US) / Duophonic (UK)

Stereolab-Dots-and-Loops

 

Το SubKultur 90+ μετράει ήδη εφτά μήνες στην διαδικτυακή άβυσσο. Παραδόξως, μέχρι σήμερα, δεν έχει ασχοληθεί με κανένα βρετανικό συγκρότημα, λες και η Γηραιά Αλβιόνα δεν έχει παίξει κανέναν ρόλο στην ιστορία της pop μουσικής κατά τις τελευταίες τρεις δεκαετίες που η στήλη αυτή εξετάζει. Ας ξεκινήσει σήμερα η επανόρθωση με μια ματιά στο Dots and Loops των Stereolab — της μπάντας που διεκδικεί επάξια τον τίτλο του πλέον ανεξάρτητου Βρετανικού σχήματος των 1990’s.

Οι Stereolab σχηματίστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1990 από έναν Άγγλο, τον Tim Gane, και μια Γαλλίδα, την Lætitia Sadier, που πέραν του έρωτά τους φαίνεται να είχαν και κοινές μουσικές ανησυχίες. Μαζί με τον μπασίστα Martin Kean, που είχε μετακομίσει στη Μεγάλη Βρετανία από τη Νέα Ζηλανδία ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1980, αποτελούν μέχρι και σήμερα —που η μπάντα βρίσκεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας— τον σταθερό της πυρήνα της. Το πολυπολιτισμικό line up θα ενισχυθεί ακόμα περισσότερο όταν το 1992 θα ενταχθεί μεταξύ άλλων στις τάξεις της μπάντας η αδικοχαμένη Αυστραλή κιθαρίστρια Mary Hansen.

Το 1997 η μπάντα βρίσκεται στο αποκορύφωμα της. Το Dots and Loops είναι μάλλον το καλύτερο album της, που θα δώσει το όνομά του σε club του Manchester και ένα κομμάτι του, το Parsec, θα χρησιμοποιηθεί στο διαφημιστικό spot του νέου Beetle. Πέρα από αυτά τα πικάντικα, όμως, το Dots and Loops είναι ένα σπουδαία πλουραλιστικό album, στην παραγωγή του οποίου συνετέλεσαν δεκατέσσερις μουσικοί.

Ήδη τα πρώτα δευτερόλεπτα δυσκολεύουν αλλά και κεντρίζουν τον ακροατή. Το Dots and Loops δεν είναι ένα συνηθισμένο album. Πειραματίζεται με πολλά genres, διαφορετικές δεκαετίες και αμέτρητους τόπους διατηρώντας όμως ύφος και άποψη. Δεν ξεφεύγει από το πνεύμα της εποχής, σε πολλά κομμάτια τα εφέ και τα ηλεκτρονικά τύμπανα είναι τοποθετημένα υποδειγματικά, ενώ παράλληλα μια νοσταλγική καλοκαιρινή τροπική αύρα διαπνέει όλα τα κομμάτια. Πνευστά, ρυθμοί που φλερτάρουν με τη bossanova και farfisa, σε συνδυασμό με τους αγγλικούς και γαλλικούς στίχους που εναλλάσσονται από τις όμορφες γυναικείες φωνές, δημιουργούν ένα δίσκο ιδιαίτερης αισθητικής.

Ένα σημείο άξιο αναφοράς  που σηματοδοτεί και την εξέλιξη της μπάντας είναι πως —αν εξαιρέσουμε κομμάτια όπως το Contronatura, το οποίο κλείνει το album— ελάχιστες συνθέσεις έχουν ενσωματώσει εύπεπτα funk στοιχεία. Αντίθετα, ο δίσκος καταπιάνεται μάλλον με αναφορές που μέχρι τότε τα «εναλλακτικά» σχήματα αρνούνταν να ενσωματώσουν. Η μελωδική pop της δεκαετίας του 1960 σε συνδυασμό με τους βραζιλιάνικους ρυθμούς, καθώς επίσης το έντονο φλερτ με το jazzy συναίσθημα, καθιστούν μέχρι και σήμερα το Dots and Loops έναν δίσκο που επαναφέρει από το πουθενά μια σχεδόν μεταπολεμική υπνωτική αισιοδοξία και δύναται να αναδειχθεί σε ένα παράδοξο ορόσημο των 1990’s. Δεν παύει όμως να είναι απαιτητικός και να χρειάζεται να ακουστεί επανειλημμένα και εξαντλητικά, μέχρι να κατακτήσει τη θέση που του αξίζει.

8,5/10

subkultur90+

Το dim/art στο facebook
Το dim/art στο facebook

One comment

  1. Παράθεμα: 18| | dimart

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.