Home

Εξτρεμιστής Ισλαμιστής παραδέχεται την ενοχή του για την καταστροφή μαυσωλείων στο Τιμπουκτού σε μια δίκη-ορόσημο

Ο Αχμάντ αλ-Φακί αλ-Μαχντί είναι ο πρώτος που κατηγορείται για εγκλήματα πολέμου που αφορούν πολιτισμική καταστροφή στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο.

—της Anny Shaw, 22 Αυγούστου 2016 | Μετάφραση για το dim/art: Γιώργος Θεοχάρης—

8d0ed4515ec1ac4ab6a648e63ecf00e8_55e4633a703df398b6205f1971b733eb1091x616_quality99_o_1aqoopq0iqsg1i13197b1r8sg1ea

Στην πρώτη υπόθεση αυτού του είδους, στις 22 Αυγούστου 2016 ο εξτρεμιστής ισλαμιστής Άχμαντ αλ-Φάκι αλ-Μάχντι παραδέχτηκε την ενοχή του για εγκλήματα που αφορούσαν την καταστροφή ιστορικών μνημείων στην αρχαία πόλη του Τιμπουκτού στο βόρειο Μάλι. Ο αλ-Μάχντι κατηγορείται ότι διέταξε να ισοπεδωθούν εννέα μαυσωλεία και το τζαμί του Σίντι Γιαχία, που χρονολογείται στον 15ο αιώνα. Είναι η πρώτη φορά που διεξάγεται στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο στη Χάγη δίκη η οποία αφορά την καταστροφή πολιτιστικής κληρονομιάς.

Οι κατήγοροι συνεργάζονται με το Situ Research, ένα αρχιτεκτονικό γραφείο με έδρα τη Νέα Υόρκη, για να αναπτύξουν μία νέα ψηφιακή πλατφόρμα η οποία θα παρουσιάζει διαφόρων ειδών οπτικοποιημένες αποδείξεις για την τεκμηρίωση της καταστροφής θρησκευτικών μνημείων και χώρων. «Ο στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα εργαλείο που θα μπορούν να χρησιμοποιούν δυναμικά οι δικηγόροι στο δικαστήριο», λέει ο Μπραντ Σάμιουελς, διευθυντής ερευνών στο Situ Research.

Χρηματοδοτούμενη από το MacArthur Foundation στο Σικάγο και το Oak Foundation στη Γενεύη, η νέα πλατφόρμα θα προφέρει πρόσβαση στους δικαστές σε φωτογραφίες και βίντεο που τραβήχτηκαν από ντόπιους κατοίκους και από τοπικά τηλεοπτικά κανάλια πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την κατεδάφιση των μαυσωλείων. Θα παρουσιαστούν επίσης και σχέδια των τοποθεσιών ως αποδείξεις, ενώ εικόνες από δορυφόρους θα δείξουν την κλίμακα της συστηματικής καταστροφής. «Το διαδραστικό εργαλείο είναι το βασικό μέσο για την παρουσίαση αποδείξεων που αφορούν την καταστροφή πολιτιστικής κληρονομιάς σε αυτή την υπόθεση», λέει ο Σάμιουελς.

d62f47a255a7a97e79342ae43f5227c5_f2b3607c718af6491675caf5cf2f13582000x1338_quality99_o_1acn96bvt11n4jd51murbgj1vu8a

Οι κατήγοροι ισχυρίζονται ότι ο αλ-Μάχντι ήταν μέλος της Άνσαρ Ντιν, μιας ισλαμικής ομάδας που συνδέεται με την αλ-Κάιντα. Ισχυρίζονται επίσης ότι ήταν ο ηγέτης μιας ισλαμικής ταξιαρχίας ηθών, της Χίσμπαχ, η οποία βοηθούσε στην εφαρμογή του νόμου της σαρίας για λογαριασμό του ισλαμικού δικαστηρίου του Τιμπουκτού κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων στο Μάλι το 2012 και το 2013.

Ο αλ-Μάχντι στην ακροαματική διαδικασία τον περασμένο Σεπτέμβρη περιέγραψε τον εαυτό του ως απόφοιτο του παιδαγωγικού ινστιτούτου του Τιμπουκτού και ως δημόσιο υπάλληλο στο υπουργείου παιδείας του Μάλι.

_61306233_015229405-1

Κατά τη διάρκεια της κατοχής του Τιμπουκτού, φανατικοί κατεδάφισαν μεσαιωνικούς ναούς και τάφους των αγίων των Σούφι, καθώς και το τζαμί του Σίντι Γιαχία, το οποίο είχε χτιστεί το 1440 και στέγαζε το μαυσωλείο του καθηγητή Σίντι Γιαχία. Τα κτίρια, τα οποία αποτελούσαν μέρος της τοποθεσίας που ονομάζεται «η πόλη των 333 αγίων» και έχει χαρακτηριστεί ως Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς από της Ουνέσκο, θεωρήθηκαν βλάσφημα από τους τζιχαντιστές. Επίσης, περίπου 4.000 αρχαία χειρόγραφα χάθηκαν, κάηκαν ή κλάπηκαν. Τα τελευταία χρόνια η Ουνέσκο έχει ανοικοδομήσει πολλά από τα μαυσωλεία του Τιμπουκτού.

Μια τέτοια πολιτισμική καταστροφή «ισοδυναμεί με επίθεση κατά της ιστορίας της ανθρωπότητας. Στερεί από τις μελλοντικές γενιές τα ορόσημα και την κληρονομιά τους», είπε στο AFP η Φάτου Μπενσούντα, επικεφαλής των κατηγόρων στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο.

«Οποιοσδήποτε καταστρέφει με τρόπο εγκληματικό αυτό που εμπεριέχει την ίδια την ψυχή και τις ρίζες των ανθρώπων πρέπει να λογοδοτεί στη δικαιοσύνη», είπε η κατήγορος.

Πηγή: The Art Newspaper

* * *

Τα μαγικά χειρόγραφα των Σούφι

Η μέρα που η μουσική πέθανε στο Μάλι

Εδώ άλλες αναρτήσεις από την κατηγορία Πολιτιστική κληρονομιά

Το dim/art στο facebook

follow-twitter-16u8jt2 αντίγραφο

One thought on “Έγκλημα πολέμου η καταστροφή πολιτιστικής κληρονομιάς

  1. Παράθεμα: Έγκλημα πολέμου η καταστροφή πολιτιστικής κληρονομιάς – Μεταρρύθμιση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s